Twijfel je of je gaat stemmen? 3 redenen van Jarin om stemmen te overwegen.

Column Jarinvrijdag 03 maart 2017 14:58

De retorische vraag: waar doet mijn stem toe? Is beter te beantwoorden dan in veel andere tijden. Dat komt door de volgende drie redenen.

#1 Jouw stem bepaalt straks meer dan je denkt

Ontzettend veel partijen staan in zetels dicht bij elkaar. Als we afgaan op de huidige peilingen betekent dat dat we met minstens 4 partijen een coalitie moeten gaan vormen. Jongeren die voor het eerst mogen gaan stemmen bepalen waar 10 zetels naar toe gaan. Omdat elke partij qua zetelaantal zo dichtbij elkaar zit, betekent dat deze 10 zetels gaan beslissen wie de grootste wordt, welke partij de premier mag leveren en hoe goed de belangen van jongeren straks worden vertegenwoordigd. Belangrijker dan dat is nog wel: een stem op een kleine partij is nu ook vanuit strategisch oogpunt erg handig, omdat juist deze partijen de toekomstige coalitie kunnen maken of kraken.

#2 Er valt wat te kiezen

Sterker nog: er valt meer dan genoeg te kiezen. De tijd van ‘alternatieve feiten’, ‘Trumpisme’ en ‘Post-truth’ vraagt om een tegenreactie. Kies je voor laksheid bij de aanpak van klimaatverandering of voor ambitieus duurzaam plan voor de aarde en toekomstige generaties. Kies je voor de grenzen dicht voor vluchtelingen of voor een humaan beleid waarbij elk mens gelijke kansen krijgt. Kies je voor het sluiten van bijzonder onderwijs en het enkel financieren van openbaar onderwijs of kies je voor basisscholen die strak worden beoordeelt op hun kwaliteit maar waar ruimte is voor eigen levensbeschouwing.

#3 Ons cadeautje openmaken

In nog steeds veel landen is het onmogelijk om te stemmen door geweld of corruptie. In dit soort landen vechten mensen voor kiesrecht. Ook voor ons is gevochten. Elke 5 mei vieren wij de verjaardag van onze vrijheid. Sinds 1945 kunnen we weer stemmen. Niet stemmen is een cadeautje op je verjaardag niet open maken.

Dat veel jongeren twijfelen om te gaan stemmen snap ik goed. Politiek is vaak technisch, veel partijen lijken op elkaar en politieke spelletjes lijken belangrijker dan het belang van de gewone man op straat. Maar er zijn echt oprechte politici in Den Haag te vinden, dat beloof ik je. Bij verschillende partijen zitten mannen en vrouwen die keihard werken om Nederland een stukje mooier te maken voor jou. Iedereen doet dat uiteraard vanuit een andere set waarden en normen, en dat betekend automatisch dat er samengewerkt moet worden. Het zijn niet altijd de type politici die je overal in de media hoort roepen. Vaak zijn het juist de stille krachten. Ik daag je uit om juist in deze mensen vertrouwen te hebben en hen jouw stem te geven.

Uiteraard heb ik graag dat jij ChristenUnie gaat stemmen, we hebben goede ideeën die zo maar eens ook overeen kunnen komen met jouw idealen. Neemt niet weg dat ik je hoe dan ook wil aansporen op 15 maart te gaan stemmen. Want de democratie is uiteindelijk net zo sterk als zijn stemmers en daar horen de jongeren die voor het eerste gaan stemmen absoluut bij!

Reacties op 'Twijfel je of je gaat stemmen? 3 redenen van Jarin om stemmen te overwegen.'

Archief > 2017