PerspectieF'er Jurgen van Houdt eerste 'zwangerschapsverlofraadslid'

woensdag 29 november 2006 07:38

PerspectieF'er Jurgen van Houdt, voormalig vice-voorzitter, heeft de primeur om het eerste 'zwangerschapsverlofraadslid' te zijn in Nederland. Hij zal op 27 november worden beëdigd als opvolger van Hadassa Meijer, ook oud-bestuurslid van PerspectieF. Zij legt vanwege haar zwangerschap tijdelijk het raadswerk naast zich neer.

Op 11 oktober 2006 is de wet ‘Regeling van de tijdelijke vervanging van leden van de Tweede Kamer en Eerste Kamer der Staten-Generaal, de provinciale staten en de gemeenteraden wegens zwangerschap en bevalling of ziekte’ van kracht geworden. De regeling bevat een aantal wijzigingen van de Kieswet, waardoor het mogelijk is geworden dat raadsleden met zwangerschapsverlof gaan. Met de benoeming van Van Houdt als raadslid namens de ChristenUnie, geeft Enschede als eerste gemeente van Nederland, invulling aan deze kersverse regeling.

De 25-jarige bestuurskundige was sinds de laatste gemeenteraadsverkiezingen commissielid namens de ChristenUnie en draait vanaf 2001 mee in de fractie.

Reacties op 'PerspectieF'er Jurgen van Houdt eerste 'zwangerschapsverlofraadslid''

Archief > 2006