Dag van Europa

zaterdag 09 mei 2009 16:50

Dit jaar is het 59 jaar geleden dat op 9 mei 1950 de eerste aanzet voor Europese eenwording werd gegeven. Op deze dag werd het Schuman-plan gepresenteerd, genoemd naar de Franse Minister van Buitenlandse Zaken.

In dit plan werd voorgesteld een supranationale Europese organisatie op te richten voor het beheer van de grondstoffen die op dat moment de basis van alle militaire macht vormden: kolen en staal. De productie van de oorlogsindustrie zou onder het gezag van een Hogere Autoriteit geplaatst worden, die beslissingen kon nemen die bindend zijn voor Frankrijk en Duitsland en andere landen die zich hierbij wilden aansluiten. Door ervoor te zorgen dat Duitsland en Frankrijk, die kort daarvoor nog tegenover elkaar stonden in de oorlog, niet meer zelfstandig oorlogswapens zouden kunnen maken, ontstond er een basis voor vrede en stabiliteit in Europa. Dit was het begin van de Europese Gemeenschap van Kolen en Staal, de voorloper van wat nu de Europese Unie is.

In de Noordelijke provincies werd veel aandacht besteed aan deze Dag van Europa. In Assen werd een grote verkiezingsmarkt georganiseerd. Met marktkraampjes waar we ons als ChristenUnie-SGP konden presenteren, muziek, debat én Brusselse wafels.

Een geslaagde dag. Complimenten voor de organisatie, die Europa op deze dag dichtbij de burger wist te brengen!

In debat met PvdA, GroenLinks en Solidara

Reacties op 'Dag van Europa'