Haren kiest voor Europa

donderdag 14 mei 2009 09:02

Het Politiek Overleg Haren (POH), waarin zeven partijen samenwerken om het contact tussen burgers en politiek te versterken, heeft een Europees Verkiezingsdebat georganiseerd.

Samen met nog zeven andere kandidaten mocht ik het debat aangaan over de Europese politiek. De leiding van de avond was in handen van Burgemeester Mark Boumans van Haren, de jongste Burgemeester van Nederland. Hij gaf aan zelf veel affiniteit met Europa te hebben, dus deze taak was aan hem wel besteed.

Met GroenLinks-kandidaat Niels van de Berge (ook 24) heb ik de degens gekruist op het onderwerp duurzaamheid en energie. De ChristenUnie/SGP is van mening dat Europa hierop het voortouw moet nemen en veel krachtiger moet optreden. Mensen, geld en denkkracht moeten worden gebundeld voor een duurzame toekomst. Onze afhankelijkheid van Rusland van gas en olie willen we beperken, maar we weten dat onze energiebehoefte in de komende jaren alleen nog maar meer zal stijgen. We moeten dus niet wachten met het zoeken naar duurzame energieoplossingen, maar daar nu al mee beginnen!

Daarnaast kon ik ons 'Eurorealisme' naar voren brengen. Europa moet zich richten op haar kerntaken, onderwerpen die over de grenzen heen gaan. Dit, in tegenstelling tot bijvoorbeeld D66, die blijkbaar nog steeds streeft naar een groot verenigd Europa als superstaat.
De temperatuur in de zaal was behoorlijk gestegen na alle inspanningen. Het was een goed, levendig en interactief debat tussen de kandidaten en de luisteraars.
Afgesloten werd met een groot compliment van de Burgemeester aan alle deelnemers. Er was maar één oorkonde voor de beste spreker, maar hij bleek er nu wel acht nodig te hebben. De oorkonde mochten we delen.

Hiermee kwam er een einde aan het verkiezingsdebat in de gemeente Haren, die bij de vorige verkiezingen voor het Europees Parlement het hoogste opkomstpercentage van Nederland had. (58,43%) Deze naam proberen zij hoog te houden, en de kandidaten hebben daar naar mijn mening vanavond op een positieve manier een bijdrage aan geleverd.

Het debat over Europese politiek onder leiding van de burgemeester van Haren.Het debat over Europese politiek onder leiding van de burgemeester van Haren.

Reacties op 'Haren kiest voor Europa'

Archief > 2009