Reisverslag Israël 2009

israeldinsdag 01 september 2009 17:27

Namen PerspectieF is Linda van Garderen, Bestuurslid Politiek Binnenland, meegegaan op de ‘fact finding mission 2009’ van het CIJO in Israël. Het was een geweldige ervaring waar ik graag wat meer over wil vertellen. De reis vond plaats van 17 tot en met 25 augustus, dus ongeveer een week. Ik moet zeggen dat van te voren ik niet had kunnen bedenken dat we zoveel zouden doen, zien en horen in 1 week. De groep van 17 jongen mensen met allerlei verschillende achtergronden werd de hele week door een geweldige Gids bijgestaan genaamd Gomeh.

Dag 1

We vlogen vanaf Schiphol naar Tel-Aviv de nacht van 17 op 18 augustus. We landen s’ochtends om ongeveer 5 uur op Tel-Aviv waarna we in de bus naar Jeruzalem zijn gereden. Daar om precies 7 uur aangekomen zodat we meteen aan het ontbijt konden meedoen. Er was geen tijd voor rusten want we zijn meteen er op uit gegaan in Jeruzalem waar we de Klaagmuur en de tunnels naast de tempel hebben bezocht. Voordat we de oude stad ingingen zijn we op traditionele wijze begonnen met een zegen en een slok wijn (ja om 8 uur in de ochtend). De oude stad is heel bijzonder om doorheen te lopen, het idee dat Jezus 2000 jaar ook precies die stenen heeft gezien toen Hij daar rondliep geeft best wel kippenvel. Na de tunnels kwamen we uit op de Via Dolorosa, de straat waar Jezus doorheen is gelopen met het kruis op zijn rug. Telkens, bij bijna elke stap, is wel zoiets bijzonders te vinden in Jeruzalem. Ik was mij moeheid daarom ook compleet vergeten en keek mijn ogen uit.

Na deze rondleiding en wat vrije tijd om bij de winkeltjes rond te kijken zijn we met de bus en bewaker terug naar ons hostel gereden waar de kamers verdeeld werden om snel onze spullen daar te kunnen leggen en terug te komen voor de eerste seminar.

De introseminar gaf een goed, en redelijk neutraal, beeld van de situatie in het moderne Israël. De situatie met de westbank en gaza werd uitgelicht en er werd gefocust op de vraag: wat is nou eigenlijk het probleem en wat is daarvan de oorzaak?

Na deze verhelderende introductie zijn we met zijn allen gaan eten bij de Gril bar dicht bij het hostel. In die tijd van ontspanning is het ook mogelijk om de groep beter te leren kennen en de eerste indrukken te laten bezinken. Na een volle dag zonder slaap valt de moeheid ook aan dus naar het eten direct terug naar het hostel en naar bed.

De rest van dit reisverslag is te vinden op deze pagina.

Reacties op 'Reisverslag Israël 2009'

Archief > 2009