ChristenUnie: fusie?

zaterdag 24 maart 2001 00:00

Motie van PerspectieF brengt fusie dichterbij

PerspectieF is gefuseerd maar de ChristenUnie bestaat formeel gezien nog steeds uit twee partijen, RPF en GPV. Het opstellen van verkiezingsprogramma´s en kandidatenlijsten wordt al onder de vlag van de ChristenUnie gedaan, maar je kon tot voor kort alleen lid worden van RPF of GPV. Hier is zaterdag 24 maart verandering in gekomen. Het uniecongres heeft toen besloten dan je nu op lokaal niveau ook lid kunt worden van de ChristenUnie. Je kunt dan echter (nog) geen vertegenwoordigende functies innemen (of kandidaat staan daarvoor) op provinciaal of nationaal niveau. Dit kan pas als RPF en GPV definitief zijn gefuseerd.

Op het uniecongres lagen er daarom drie moties over fusie. Alledrie de moties hadden van tevoren een negatief preadvies gekregen van het uniebestuur. In twee van de moties werd door een kiesvereniging uitgesproken dat RPF en GPV per 1 januari 2003 moet fuseren dan wel dat het vanaf die datum leden van de ChristenUnie alle bevoegdheden moeten krijgen die ook leden van RPF en GPV hebben (wat in feite ook neerkomt op een fusie). Het partijbestuur wil zich echter nog niet vastleggen op een datum en ontraadde daarom deze moties. Eén motie werd daarom ingetrokken en bij de stemming door het congres kreeg de andere motie onvoldoende steun.

De derde motie was van PerspectieF. Deze motie noemde geen datum, maar had desondanks vooraf geen steun gekregen van het uniebestuur. Het congres besliste echter anders en riep op ons initiatief met een grote meerderheid het bestuur op "een fusie niet langer uit te stellen dan volstrekt noodzakelijk is, opdat mensen die bewust hebben gekozen voor een ChristenUnie-lidmaatschap ook alle rechten kunnen worden verleend die gelden voor de huidige GPV en RPF-leden, waaronder de mogelijkheid zich in te zetten op alle bestuurlijke en politieke posten binnen de ChristenUnie".

Voor het eerst, en nog voordat het uniebestuur dat heeft gedaan, heeft een overgrote meerderheid van de afgevaardigden op het uniecongres laten weten een complete fusie van RPF en GPV te willen en die niet langer uit te stellen dan strikt noodzakelijk is. Daarmee lijkt de weg naar de fusie geplaveid. Het bestuur van PerspectieF verwacht dan ook dat snel na de verkiezingen over fusie gepraat zal gaan worden. Het uniebestuur heeft voorafgaande aan het congres toegezegd na de verkiezingen een onderzoek te houden onder de kiesverenigingen over fusie. PerspectieF heeft op het uniecongres het uniebestuur opgeroepen hiermee niet te wachten tot na de verkiezingen omdat een fusie veel tijd kost. Er is niets op tegen om nu al een onderzoek te doen.

Reacties op 'ChristenUnie: fusie?'