Tienermoeders, Schiphol, windmolens en gehandicapten

donderdag 15 november 2001 00:00

1/3 wijzigingsvoorstellen op verkiezingsprogramma van PerspectieF
Bovenstaande punten zijn maar een paar voorbeelden van onderwerpen die de afgelopen tijd aan bod gekomen bij discussies binnen PerspectieF over het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie. Hieronder volgt er een verslag van de werkzaamheden van de PerspectieF Denktank in het kader van het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie met daarbij een overzicht van de door ons ingediende wijzigingsvoorstellen waarvan een groot deel bij voorbaat door het uniebestuur is overgenomen. De resterende moties zullen worden behandeld op het uniecongres van 17 november.

Meer dan 125 moties
Het na de zomer gepresenteerde concept verkiezingsprogramma van de ChristenUnie is door deelnemers van de PerspectieF Denktank uitvoerig bestudeerd. Dit heeft geresulteerd in meer dan 125 ideeën voor amendementen en een overzicht van kleine tekstuele verbeteringen (taalfouten, euro´s ipv guldens, etc.).

Uiteindelijk is het grote aantal moties door het bestuur teruggebracht tot 30 moties die zijn ingediend bij het uniebestuur. Daarnaast is het overzicht van tekstuele verbeteringen ingestuurd en zijn ruim 20 moties die PerspectieF niet heeft ingediend alsnog ingediend door twee kiesverenigingen (Haarlem en Krimpen aan den IJssel).

Werkconferentie
Op 27 oktober heeft er een voorbespreking plaats gevonden tussen indieners van moties, het uniebestuur en de leden van de verkiezingsprogram commissie. In totaal waren er op dat moment iets meer dan 100 moties ingediend door 7 kiesverenigingen en PerspectieF. Voldoende voor een lange dag met interessante debatten, maar ook enigszins teleurstellend als je je bedenkt dat er meer dan 200 kiesverenigingen zijn. Dit heeft vermoedelijk te maken met de korte termijn die er stond voor het bestuderen van het programma en het feit dat veel kiesverenigingen het al druk hebben met de unievorming en de komende gemeenteraadsverkiezingen.

Tijdens de werkconferentie zijn de concept preadviezen van het uniebestuur besproken. De discussie was voor verschillende indieners aanleiding om een aantal bij nader inzien overbodige moties in te trekken. Bij andere moties bleek dat de tekst van de moties en/of het preadvies van het bestuur aangescherpt kon worden zodat sommige moties alsnog (gedeeltelijk) konden worden overgenomen. Na de werkconferentie zijn er nog van 3 kiesverenigingen moties binnengekomen.

Voorlopige resultaten PerspectieF
Uiteindelijk zijn er nu daags voor het congres waarop het verkiezingsprogramma zal worden vastgesteld nog 117 moties overgebleven waarvan er 42 door het uniebestuur worden overgenomen, 19 gewijzigd worden overgenomen en 56 niet worden overgenomen. Van deze laatste categorie zijn er vooralsnog wel 9 moties aanleiding voor redactionele wijzigingen ter verduidelijking.

Van de 42 overgenomen moties zijn er 8 ingediend door PerspectieF. Daarnaast zijn er 3 ingediend door Haarlem en 2 door Krimpen, die dus mede door het werk van de denktank van PerspectieF tot stand zijn gekomen. Van de 19 gewijzigd overgenomen moties zijn er 3 ingediend door PerspectieF, 3 door Haarlem en 2 door Krimpen. Van de 56 niet overgenomen moties zijn er 6 ingediend door PerspectieF, 4 door Haarlem en 4 Krimpen.

In totaal zijn er dus door PerspectieF, Haarlem en Krimpen 35 moties ingediend. Van de ingediende moties is dus bijna 1/3 deel direct of indirect afkomstig van PerspectieF. Het gaat echter natuurlijk niet om de aantallen moties, maar om de inhoud. Van de 35 moties worden er in het preadvies van het uniebestuur 21 geheel of gedeeltelijk overgenomen, meer dan de helft dus. Dit is 1/3 van het totaal aantal geheel of gedeeltelijk overgenomen moties (42 geheel, 19 gedeeltelijk).

Uniecongres
Op het uniecongres van 17 november aanstaande wordt er over alle 117 moties gestemd. Een deel van de overgebleven 14 moties die in het preadvies niet worden overgenomen zullen op 17 november worden verdedigd, een enkele motie wordt wellicht nog ingetrokken.

Het bestuur van PerspectieF is op het moment bezig met het uitwerken van de PerspectieF bijdrage op het uniecongres: welke moties gaan we verdedigen, welke moties van andere indieners krijgen onze steun, etc. Een hele klus. We zijn in ieder geval tevreden over de voorlopige resultaten van de moties die door ons zijn ingediend en natuurlijk ook voor de andere overgenomen moties die naar onze overtuiging vrijwel zonder uitzondering goede verbeteringen zijn op het verkiezingsprogramma. We hopen op een goede gedachtewisseling op 17 november waarbij er nog meer moties van ons zullen worden overgenomen.

Hieronder staat een overzicht van de 35 moties waarin PerspectieF een aandeel heeft gehad en de preadviezen van het uniebestuur. Het concept verkiezingsprogramma kun je vinden op www.christenunie.nl

Blz

Indieners

Overweging

Wijziging / Toevoeging

preadvies

Na 1.4

PerspectieF

• In tekst staat opmerking over regeerakkoorden maar dit wordt niet vertaald in een concreet actiepunt

"Ten einde de dualistische verhouding tussen regering en parlement te onderstrepen worden bindende regeerakkoorden afgewezen. Een regeerakkoord wordt alleen ondertekend door de ministers, en dus niet door de fractievoorzitters."

gewijzigd overnemen

De passages over regeerakkoorden in de tekst zijn ruimer gesteld en in een bredere context ingekaderd, en lenen zich niet goed om in een exact geformuleerd actiepunt om te zetten. De ChristenUnie verzet zich primair tegen een monistische cultuur. Geen actiepunt dus. Wel op blz. 16 aan eerste alinea 1.1. toevoegen: Herstel van dualistische verhoudingen tussen regering en parlement bepaalt beide weer tot de eigen primaire verantwoordelijkheden. Dat is een essentiële voorwaarde om een heldere verantwoordingsstructuur en -cultuur mogelijk te maken.

PerspectieF

• Doel is weliswaar verkeersveiligheid, maar toezicht heeft betrekking op navolging van de verkeersregels!

• Verkeersgedrag is helaas in te veel gevallen te bestempelen als crimineel

• Aanhoudingen door de politie hebben een meer afschrikkende werking

• Het is de vraag of met name de kleine gemeenten hiertoe in staat zijn

• Er ontstaat een grote kans op verschil in prioriteit per gemeente

• Onduidelijk is wat de sanctie op de hoofdwegen dan is

• Scheiding tussen hoofd- en overige wegen kan onduidelijkheid veroorzaken

• Het feit dat het alleen een aanbeveling is maakt het standpunt zwak

SCHRAP het gehele punt.

niet overnemen

Het voorstel sluit aan op de reeds jaren terug ingeslagen weg om delen van het verkeerstoezicht uit het strafrecht te halen en binnen het bestuursrecht te regelen (zie o.m. Wet Mulder). Met parkeerwachters doen gemeenten goede ervaringen op.

Dit bestuurlijke toezicht staat strafrechtelijke sancties in geval van strafrechtelijk gesanctioneerde verkeersdelicten, als blijkend uit de wegenverkeerswet, niet in de weg.

Voor 1.57

PerspectieF

• Er loopt op het ogenblik een discussie over privatisering van het gevangeniswezen

"De overheid voert straffen uit. Privatisering van penitentiaire inrichtingen wordt afgewezen."

overnemen

Over de taak van de overheid moet geen misverstand bestaan. Overigens bedoelen we hiermee niet dat bijvoorbeeld zaken als de organisatie van werk in de inrichtingen niet zou kunnen worden uitbesteed aan particuliere organisaties en bedrijven.

Haarlem

• De "vrije toegankelijkheid" lijkt een beetje te botsen met het bedrag van 1 euro. We kunnen dan beter pleiten voor gratis toegang

WIJZIG in: "De toegankelijkheid van ons gemeenschappelijke erfgoed moet in beginsel vrij zijn. Daarom worden de toegangsprijzen van rijksmusea afgeschaft."

niet overnemen

Met deze beperkte toegangsprijs ontstaat laagdrempelige toegankelijkheid. Een gering bedrag betekent toch een bewuste keuze om een museum te bezoeken. Zaken van waarde mogen een (geringe) prijs hebben. Verder kan handhaving van de toegangsprijs entree van ongewenste lieden helpen voorkomen. Daarenboven kost overname ruim f. 40 mln. Wel is de motie aanleiding om in artikel 1.73 te spreken over laagdrempelig, ipv vrije toegankelijkheid. De tekst wordt dan:

De toegankelijkheid van ons gemeenschappelijke erfgoed moet in beginsel zo laagdrempelig mogelijk zijn. Daarom worden de toegangsprijzen van rijksmusea vastgesteld op een bedrag van 1 euro.

PerspectieF

• De eerste zin is sympathiek als het om de bestuurstaal gaat, maar ook een eenvoudig gebruikt in de communicatie met de burgers is belangrijk

• Aan dit punt is echter moeilijk invulling te geven als je praat over de cultuur- en omgangstaal. De overheid moet niet ingrijpen als iemand geen ABN spreekt maar een dialect. De overheid kan wel zich inspannen om de taalachterstanden weg te werken en taalcursussen voor nieuwkomers verplichten. Daar gaat dit punt echter niet over.

• Instandhouding klinkt alsof er een gevaar is dat de taal verdwijnt. Dit is niet het geval. In de tekst wordt gesproken over "onderhouden" dat is heel wat beter!

• De tweede zin lijkt op te roepen tot vernederlandsing van engelse begrippen. Het zoeken van Nederlandse alternatieven is niet verkeerd, maar in de praktijk zullen deze vaak toch geen ingang vinden. Een taal ontwikkelt zich nu eenmaal. Niemand zal zitten te wachten op een "Nederlands" woord voor bijvoorbeeld het woord "computer".

B. WIJZIG eerste zin IN: "De overheid verplicht zich tot het zorgvuldig en eenvoudig gebruik van het Nederlands in haar communicatie met de burgers en als bestuurstaal." (maar dan hoort het punt in paragraaf 1.3 thuis)

EN SCHRAP tweede zin

niet overnemen

De plaats van het artikel is terecht. De cultuurinvalshoek is belangrijk. Vgl. organisaties als de Nederlandse Taalunie.

Een taal ontwikkelt zich inderdaad, maar het Duits of het Vlaams blijken veel meer een eigen ontwikkelingsrichting te hebben dan het Nederlands, waarin veel meer Engelse woorden zijn binnengeslopen. Waarom lukt het in andere landen wel om het eigene van de taal te bewaren? De overheid mag dat best bevorderen. Wel geeft de motie aanleiding het woord ´instandhouden´ uit het artikel te wijzigen in ‘bevorderen’. De tekst luidt dan:

De overheid ziet toe op en bevordert het eenvoudig en zorgvuldig gebruik van het Nederlands als bestuurs-, cultuur- en omgangstaal. Er dient een Nederlands-Vlaamse commissie te worden ingesteld die zorg draagt voor het vertalen van met name Engelse woorden en begrippen in het Nederlands.

Krimpen

• De kijk- en luistergelden (beter: omroepbijdragen) kunnen NIET worden verhoogd want deze zijn reeds enige tijd afgeschaft (zijn opgenomen in de belastingen)!

Deze zin SCHRAPPEN.

gewijzigd overnemen

Kijk- en luistergelden zijn inderdaad geschrapt. Bedoeld is dat omroepen voor gederfde reclameinkomsten vanuit publieke middelen worden gecompenseerd. Artikel wordt dienovereenkomstig aangepast.

Parag. 1.8 alinea 2, na 2e zin

PerspectieF

• Er staat in de tekst niets over Fries, wat toch een officieel erkende taal is, en de diverse streektalen

"Hetzelfde geldt voor het Fries als tweede erkende taal in ons land. Streektalen zijn belangrijk voor de eigen identiteit van gemeenschappen. Culturele initiatieven om streektalen levend te houden verdienen daarom overheidssteun."

overnemen

Met dien verstande dat Fries alleen in Friesland een tweede taal is.

2.3

Krimpen

• Het zou hier ook al om de behandeling moeten kunnen gaan (anders wordt het proces wellicht onnodig gestart met alle schade vandien)

• Wij missen een standpunt over het zogenaamde flitsscheiden".

WIJZIG IN: "(…) bevoegd de (behandeling van een verzoek om) echtscheiding op te schorten (…)"

VOEG TOE: "Het zogenaamde "flitsscheiden", de mogelijkheid om

de wettelijke echtscheidings-procedure te omzeilen via om-

zetting van het huwelijk in een geregistreerd partnerschap - welke samenlevingsvorm veel sneller dan een huwelijk kan worden ont-

bonden -, wordt onmogelijk

gemaakt."

voorstel 1 niet overnemen

De formulering sluit het voorstel van Krimpen in. Om dit te verduidelijken wordt ´echtscheiding´ in tweede zin van 2.3 vervangen door ´echtscheidingsprocedure´.

Voorstel 2 overnemen.

PerspectieF

• Dit punt lijkt engelstalige colleges uit te sluiten

• Engelstalige colleges zijn juist een "must" als je streeft naar een sterkere internationale positie van het hoger onderwijs zoals elders staat

SCHRAP DIT PUNT

Niet overnemen

Het is niet de bedoeling om het gebruik van de Engelse taal uit te sluiten. Wel moet er gewaakt worden door verdere internationalisering van het hoger onderwijs de aandacht voor de Nederlandse taal en cultuur verder afneemt. Gelet op het misverstand wordt aan eerste alinea par. 2.9 toegevoegd:

Het streven naar een sterke internationale positie van het hoger onderwijs neemt niet weg dat het behoud van het Nederlands als wetenschapstaal cultureel en maatschappelijk van groot belang is. Om die reden blijft Nederlands de voertaal in het hoger onderwijs.

Haarlem

• Wij missen iets over de start van een wetenschappelijke carrière Toekomstmogelijkheden op de langere termijn zijn wel goed maar de start is vaak belabberd.

VOEG TOE: "De arbeidsvoorwaarden van beginnende wetenschappers (assistenten en onderzoekers in opleiding, de zogenaamde AIO´s en OIO´s) worden sterk verbeterd."

niet overnemen

De positie is recent al behoorlijk verbeterd. We zien hiervoor overigens geen financiele ruimte.

PerspectieF

• Dit punt is niet goed geformuleerd en onrechtvaardig. De basisbeurs is namelijk voor uitwonende studenten heel anders dan voor thuiswonende studenten. Deze beurs is voor uitwonende studenten zelfs HOGER dan het collegegeld. Zomaar afschaffen is dus te kort door de bocht. Dit zou wel opgevangen kunnen worden door een inkomensafhankelijke beurs maar dit staat er niet.

• Tegen elkaar wegstrepen van geldstromen is op zich een goed idee maar wat gebeurt er bij toekomstige stijgingen van het collegegeld?

• Hoe valt dit punt te rijmen met herinvoering van temponormen zoals in de tekst staat als er geen basisbeurs meer is? Dit zou betekenen dat mensen met een aanvullende beurs wel gestraft kunnen worden en mensen zonder aanvullende beurs niet (tenzij hun ouders dat doen natuurlijk).

• Het collegeld is een incidenteel bedrag dat vaak door de ouders wordt betaald. Door het wegstrepen van de geldstromen ontstaat het risico dat indirect de student meer moet gaan betalen.

Tenzij er een beter voorstel komt stellen wij voor geen uitspraken te doen over wijziging van het studiefinancieringsstelsel op dit punt.

SCHRAP DUS DIT ACTIEPUNT en maak in de tekst alleen melding van het aandachtspunt dat bij de inkomensafhankelijke AANVULLENDE beurs MEER rekening moet worden gehouden met het aantal studerende kinderen binnen een gezin.

VERVANG DIT PUNT DOOR:

Verhogingen van het collegegeld dienen te worden gecompenseerd. Differentiatie van collegegelden naar opleiding of onderwijsinstelling moet worden tegengegaan. Daarnaast moet het collegegeld per maand betaald kunnen worden."

gewijzigd overnemen

Wij willen goed luisteren naar PerspectieF. De achterliggende bedoeling van de huidige voorstellen is om op langere termijn tot één, inkomensafhankelijke beurs te komen. Dit perspectief vraagt evenwel om de nodige uitwerkingen, waarover wij de indiener aanraden om met de TK-fractie verder van gedachten te wisselen.

Voor dit moment is het beter te volstaan met het aandachtspunt ‘kinderen’ bij de bepaling van de inkomensafhankelijke aanvullende beurs. Dit punt impliceert dat de noodzaak ontvalt aan het tweede voorstel over het collegegeld van PerspectieF. Gespreide betaling collegegelden is een verantwoordelijkheid van de universiteiten; het is niet goed maatschappelijke organisaties al te snel verantwoordelijkheden uit handen te nemen. Samenvattend: wordt een gewijzigde redactie van dit artikel voorgesteld:

Bij de bepaling van de hoogte van de inkomensafhankelijke beurs wordt meer rekening gehouden met het aantal studerende kinderen binnen een gezin.

De derde alinea van 2.9 wordt:

In de studiefinanciering is er alle aanleiding meer rekening te houden met de positie van de grotere gezinnen. Om die reden wordt de hoogte van de aanvullende beurs mede afhankelijk van het aantal studerende kinderen binnen een gezin. Voor elke student moet de mogelijkheid bestaan onder gunstige condities te lenen. Voor de langere termijn is er onderzoek nodig naar een efficientere financieringsstructuur van het hoger onderwijs, waarbij de hoogte van de basisbeurs en de hoogte van het collegegeld in onderlinge samenhang moeten worden gezien.

Krimpen

• De OV studentenkaart voldoet goed maar door deze aanpassing kunnen weekend kaart houders op vrijdag eerder naar huis, wordt spitsdrukte rond vrijdag 19.00 uur ingedamd en hoeven weekendkaarthouders niet perse op zondag te reizen.

"De OV-studentenkaart blijft gehandhaafd. De strakke grenzen die de week- van de weekendkaart scheiden (vrijdag 19.00 uur en maandag 04.00 uur) moeten worden opgerekt. De weekkaart moet ook op vrijdagavond geldig zijn, de weekendkaart ook op vrijdagmiddag en maandagochtend."

niet overnemen.

Het is een sympathieke motie, maar de kosten bedragen circa 70-80 miljoen; een bedrag waarmee in de financiele opstelling tot nu toe geen rekening is gehouden. Overigens is te verwachten dat met de invoering van de chipkaart (vanaf 2003) dit probleem gemakkelijker uit de wereld zal kunnen worden geholpen.

PerspectieF

• Wij missen standpunten over onderwijs en handicap.

"Wanneer een student tijdens zijn studie vertraging oploopt door een handicap of een chronische ziekte moet de mogelijkheid voor extra studiefinanciering aanwezig zijn."

Dit is een verbetering.

PerspectieF

"De numerus fixus moet in zijn huidige vorm verdwijnen. Alleen als een opleiding van het één op het andere jaar wordt overspoeld door een grote toestroom van nieuwe studenten mag tijdelijk een capaciteitsfixus worden ingevoerd."

niet overnemen

De opleidingsplaatsen moeten worden uitgebreid. Daar is in de fin. paragraaf geld voor uitgetrokken. Dure opleidingsplaatsen moeten evenwel in relatie staan tot een te verwachten aanbod, om kapitaalvernietiging te voorkomen. Daarom is bij dure studies enige regulering van het aanbod nodig. Zie ook pre-advies op par. 3.1.

PerspectieF

"Werk/leer-situaties, zoals de stage, mogen niet misbruikt worden om regulier werk, zonder begeleiding en zonder of tegen geringe betaling te laten verrichten. Er moeten wettelijke regelingen komen om de rechtspositie van de stagiair vast te leggen. Zo moet er bijvoorbeeld een minimum-stagevergoeding komen. Verplichte betalingen van bedrijven of studenten aan opleidingen om stage te lopen moeten worden verboden. Ook de begeleiding van de stagiair moet worden verbeterd."

Niet overnemen

Aandacht vragen voor de positie van stagiaires is prima, maar deze invulling gaat veel te ver. Dergelijke zaken moeten aan de eigen verantwoordelijkheid van opleidingsinstituten en bedrijfsleven worden overgelaten.

PerspectieF

• Ook mensen die besluiten hun kind niet te houden moeten ondersteuning krijgen.

• Het aspect van tienermoeders zou hier genoemd kunnen worden

WIJZIG IN: "De overheid draagt zorg voor een goede voorlichting aan ongewenst zwangere vrouwen over de implicaties van de keuze voor abortus-provocatus. Ook de mogelijkheden van adoptie worden hierbij onder de aandacht gebracht. De overheid zorgt voor goede ondersteuning van vrouwen tijdens en na een ongewenste zwangerschap. Hierbij strekt de zorg zich uiteraard ook uit tot de kinderen van deze vrouwen en wordt specifiek beleid ontwikkeld voor de opvang en begeleiding van tienermoeders."

overnemen

NB. Bij de motivatie moet de kanttekening worden gemaakt dat niet de schijn van legitimatie bij een keuze voor abortus provocatus wordt gewekt. Dat wijst de ChristenUnie ten stelligste af. We lezen het voorstel als het ware bij wijze van een pleidooi voor ondersteuning van het werk van de VBOK in de volle breedte.

Na 3.29

Krimpen

• Wij missen een standpunt over de "pil van Drion"

"Pillen en andere middelen

specifiek bedoeld voor de op-

wekking van abortus of voor zelfdoding blijven verboden."

niet overnemen

Het standpunt inzake de pil van Drion vloeit onmiskenbaar voort uit artikel 3.23 en volgende, in het bijzonder 3.27.

PerspectieF

• Dieren en planten mogen ook niet octrooieerbaar zijn

• Duidelijk moet zijn dat Europese wetgeving rond dit onderwerp wordt bedoeld.

WIJZIG IN: "Het octrooirecht dient zich strikt te beperken tot uitvindingen. Het menselijk lichaam noch delen van het menselijk lichaam noch menselijke genen dienen octrooieerbaar te zijn. Hetzelfde geldt voor dieren en planten. Europese wetgeving hieromtrent dient aangepast te worden.

overnemen

Verduidelijking. Overname leidt overigens ook tot enkele aanscherpingen in par. 3.3. We vragen het congres mandaat om de redactie aan te passen.

Eerste alinea:

Er is ondubbelzinnige wet- en regelgeving nodig op het gebied van biotechnologisch en genetisch onderzoek en de toepassingen daarvan in de gezondheidszorg. Uitgangspunt blijft dat voor de toepassing van biotechnologie, waarbij genetische manipulatie aan de orde is, het nee, tenzij beginsel onverkort wordt gehandhaafd. De beoordeling van de vergunningsaanvraag geschiedt aan de hand van een integraal toetsingskader, waarin in elk geval de volgende criteria zijn opgenomen:

Vanaf: ´bij de bepaling":

Bij de bepaling van dit toetsingskader dient een verscheidenheid aan deskundigen te worden betrokken. Nederland kan in dit opzicht een voortrekkersrol binnen Europa spelen. Internationale toetsing mag echter niet de mogelijkheid verhinderen dat nationaal strengere regels van kracht zijn. Gebruik van proefdieren wordt zoveel mogelijk beperkt, en dient aan hetzelfde toetsingskader te worden onderworpen. Het kloneren van mensen of dieren wordt verboden. Deze handeling doorbreekt de in de schepping vastgelegde orde van geslachtelijke voortplanting bij ´hogere´ organismen.

Krimpen

• Uitbreiden met punt over toegankelijkheid van openbare gebouwen voor gehandicapten

VOEG TOE: "Openbare gebouwen moeten goed toegankelijk zijn voor gehandicapten. Het Internationaal Toegankelijkheidssymbool geeft hiervoor goede criteria."

Verbetering

Krimpen

• Wij missen hier het aspect handhaving

"Handhaving en controle op de naleving van milieu- en veiligheidsnormen hebben een hoge prioriteit."

Verbetering.

Haarlem

• Een temperatuurstijging als criterium is dubieus

• Het is vreemd dat het nog wel 0,1 graden mag stijgen. We moeten juist pleiten voor maatregelen die leiden tot het stoppen van de stijgingen (met de bijbehorende marges)

• Er ontbreekt hier een punt over wat de Nederlandse regering zelf in eigen land moet doen

WIJZIG hele actiepunt in: "De Nederlandse regering moet zich inspannen de Kyoto doelstellingen ten aanzien van de reductie van de uitstoot van broeikasgassen ruim voor 2012 te halen en moet zich doelen stellen om op korte termijn tot een meer substantiële reductie van de CO2-uitstoot te komen. De inzet bij onderhandelingen voor een volgend internationaal klimaatverdrag (post-Kyoto) zal gebaseerd moeten zijn op het stoppen van de temperatuurstijging."

gewijzigd overnemen

De ChristenUnie is ambitieus en wil dit beter verwoorden door te bepalen dat 50% van de Kyoto-reductiedoelstellingen in eigen land moeten worden gerealiseerd. In aansluiting wordt de suggestie weggenomen alsof we zouden goedkeuren dat de temperatuur wel wat mag stijgen.

Om misverstanden uit te sluiten wordt een gewijzigde redactie van dit artikel voorgesteld:

1. Nederland neemt voldoende maatregelen om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen met 6% ten opzichte van 1990 in 2010 conform de Kyoto-afspraken. Nederland blijft zich daarbij verplichten tot substantiële reductiemaatregelen in eigen land.

2. De Nederlandse inzet bij onderhandelingen over de tweede budgetperiode onder het klimaatverdrag moet gericht zijn op 40-60% reductie in 2030. Tegelijk wordt ingezet op deelname van ontwikkelingslanden aan het verdrag om het zogenaamde weglekken van CO2 te voorkomen. Westerse landen, waaronder Nederland, zijn echter verplicht deze landen te steunen in de transitie naar een koolstofarme en duurzame economie.

PerspectieF

• In het programma is niets te vinden over windmolens op zee terwijl een standpunt hierover wel noodzakelijk is.

VOEG na laatste zin toe: "Windmolenparken op zee moeten worden ontwikkeld."

overnemen

Goede aanvulling, met de kanttekening dat zeewindmolenparken wel gebaseerd moeten zijn op een integrale visie op de Noordzee, gelet op het drukke economische gebruik op dit moment al (zeevaart, visserij, oliewinning, pijpleidingen). Ook trekvogelroutes moeten worden ontzien.

PerspectieF

• Het is belangrijk dat de kilometerheffing ook variabel wordt naar het aantal verreden kilometers (progressiviteit van het heffingsstelsel)

• Het begrip regionale spreiding is niet duidelijk genoeg geformuleerd. Het gaat in feite om bevolkingsdichtheid wat weer van invloed is op de kwaliteit van het openbaar vervoer

WIJZIG IN: "De kilometerheffing wordt landelijk ingevoerd waarbij de motorrijtuigenbelasting wordt afgeschaft. Bij de uiteindelijke vormgeving van de kilometerheffing moeten factoren als zuinigheid van de auto, regionale bevolkingsdichtheid, tijdstip van verkeersdeelname en privacy worden meegewogen. Uiteindelijk moet ook de hoeveelheid kilometers per jaar invloed hebben op de hoogte van de heffing (progressief stelsel)."

Overnemen.

Met de regionale spreiding werd beoogd een lager tarief te hanteren in die gebieden waar een bepaald kwalitatief aanbod openbaar vervoer aanwezig is. Dat aspect wellicht nog meenemen.

Eerste twee zinnen moeten dan wel in de inleiding worden opgenomen omdat anders niets meer over het nut van de kilometerheffing wordt gezegd en over het feit dat dit idee een authentiek ChristenUnie-idee is!

Haarlem

• Wij missen een statement over nieuwe grootschalige uitbreidingen van het wegennet

• De formulering is niet consequent. Eerst wordt gepleit voor het gebruik van de vluchtstrook en vervolgens wordt er ten behoeve van de veiligheid gepraat over de inzet van traumahelicopters. Dan ben je al te laat!

WIJZIG IN twee aparte punten: "Grootschalige uitbreiding van het landelijke en regionale hoofdwegennet mag niet meer plaats vinden. Voorgenomen uitbreidingen van het hoofdwegennet worden kritisch tegen het licht gehouden. Uitbreiding van het aantal rijbanen dient slechts zeer selectief plaats te vinden. De geplande aanleg van de doorstroomroute A4 wordt afgewezen." En

"De nadruk moet liggen op betere benutting van het bestaande wegennetwerk door bijvoorbeeld verlaging van de maximale rijsnelheid, automatische voertuiggeleiding en een meer flexibele wegindeling (smallere rijbanen in de spits). Het gebruik van de vluchtstrook als extra rijstrook is alleen mogelijk als de veiligheid voldoende gegarandeerd is (voldoende uitwijkhavens, brede berm, dynamische afsluiting van de rijbaan)."

Verduidelijking

PerspectieF

• Wij zijn van mening dat een luchthaven in zee sowieso moet worden afgewezen. Als men dit nodig vindt moeten we ons afvragen of we nog wel in ons land zo’n grote luchthaven willen hebben. Een luchthaven op zee leidt bovendien tot ongewenste corridors door het kwetsbare bollen en duingebied.

WIJZIG dit punt in: Schiphol kan op de huidige locatie binnen de randvoorwaarde van selectieve groei blijven bestaan. Uitbreiding van Schiphol is alleen een reële optie als dat in financieel en ecologisch opzicht verantwoord is. De aanleg van een nieuwe nationale luchthaven op zee wordt afgewezen.

Niet overnemen.

De formulering over een luchthaven in zee is reeds zeer restrictief beschreven.. Als we de beoogde milieuwinst boeken (zie preadvies bij motie 75) kan voorkomen worden dat we zelfs maar aan een luchthaven in zee hoeven te denken.

Na 4.78

Haarlem

• Het gebruik van de trein ipv het vliegtuig moet worden bevorderd.

"Voor bestemmingen die binnen zes uur per trein kunnen worden bereikt wordt er per vliegtuigticket een ´zes-uren heffing´ ingevoerd."

Concretisering

Na 4.79

Haarlem

• Met de komst van HSL´s wordt het mogelijk de regionale luchtvaart verder in te perken.

"Regionale luchtvaart moet worden ontmoedigd. De mogelijkheid één of meerdere regionale luchthavens te sluiten moet worden onderzocht. Uitbreiding van regionale luchthavens vindt in ieder geval niet meer plaats."

gewijzigd overnemen

Tweede zin niet overnemen. Artikel luidt dan:

Regionale luchtvaart moet worden ontmoedigd. Uitbreiding van regionale luchthavens vindt in ieder geval niet meer plaats.

Na 4.82

PerspectieF

• Het aantal standpunten over verkeersveiligheid is wat ons betreft te mager. Wij zouden daarom graag het volgende punt willen toevoegen.

"Nederland dient zich in te spannen voor de komst van Europese regelgeving die levensreddende voorzieningen bij vrachtwagens zoals camera’s, dode hoekspiegels en gesloten zij-afscherming verplichten en hierop vooruitlopend nationale regels vast te stellen."

niet overnemen

Dit voorstel is te gedetailleerd. Daarenboven is dit voor nieuwe vrachtwagens reeds beleid en ligt verdere aanscherping op europees niveau in de pijplijn.

Na 4.82

Krimpen

• Dit jaar bleek dat traumahelicopters lang

• niet altijd mogen uitvliegen in verband met geluidsnormen. Het redden van een mensenleven is wat ons betreft belang-

• rijker dan geluidsnormen.

"Geluidsnormen dienen geen belemmering te zijn voor traumahelikopters om uit te mogen vliegen indien dat nodig is."

niet overnemen

Dit voorstel is te gedetailleerd.

Na 4.83

Haarlem

• Wij missen een standpunt over stadsgewestelijk en stedelijk openbaar vervoer. De "kansrijke regionale initiatieven" uit 4.82 zijn daarvoor te vaag en lijken meer op spoor initiatieven te slaan.

"Er komt een investeringsimpuls in netwerken van stadsgewestelijk en stedelijk openbaar vervoer (light-rail, metro, tram en bus)"

niet overnemen

Er is wel degelijk ook gedoeld op hetgeen Haarlem wil.

PerspectieF

• Dit punt bevat veel te veel voorbehouden. Vier sporen zijn hier gewoonweg nodig zeker omdat anders lightrail en HSL over hetzelfde spoor zouden moeten gaan.

• In 4.85 staat dat het kernnet in de Randstad gewoon viersporig moet worden gemaakt. Dan ligt het voor de hand dit ook te doen op de belangrijkste verbinding tussen de Randstad en het Duitse achterland.

• Alle ongelijkvloerse kruisingen moeten worden opgeheven op dit traject. Het woord terugdringen maakt het punt minder sterk.

WIJZIG IN: "De spoorverbinding Utrecht-Duitse grens wordt viersporig gemaakt, mede omdat dat de beste garantie biedt voor een volwaardige aanleg van de HSL-Oost en dus voor hoogwaardige concurrentie van deze snelle trein ten opzichte van het vliegtuig. Op deze verbinding wordt een snelheid van 200 km/u toegestaan, worden gelijkvloerse kruisingen opgeheven en wordt het spoor in stedelijk gebied zoveel mogelijk verdiept aangelegd."

Gewijzigd overnemen.

Uit berekeningen blijkt dat zeker de eerste tien jaar volstaan kan worden met gedeeltelijke viersporigheid.

Voor het woord "viersporig" toevoegen "zonodig gefaseerd".

Gewijzigde tekst luidt dus:

De spoorverbinding Utrecht-Duitse grens wordt, zo nodig gefaseerd, viersporig gemaakt, mede omdat dat de beste garantie biedt voor een volwaardige aanleg van de HSL-Oost en dus voor hoogwaardige concurrentie van deze snelle trein ten opzichte van het vliegtuig. Op deze verbinding wordt een snelheid van 200 km/u toegestaan, worden gelijkvloerse kruisingen opgeheven en wordt het spoor in stedelijk gebied zoveel mogelijk verdiept aangelegd.

Na 4.87

Haarlem

• Wij zien wel wat in gratis openbaar vervoer binnen steden. In België is dit in één plaats heel succesvol.

"Er moet een onderzoek worden gedaan naar de invoering van gratis openbaar vervoer binnen steden."

niet overnemen

Ook openbaar vervoer mag best een prijs hebben Wel zien we wat in initiatieven als een één-euro of gulden tarief zoals nu reeds in sommige steden. Dat beschouwen wij echter als verantwoordelijkheden van steden en vervoersregio´s die op grond van het program (kansrijke initiatieven) mogelijk in aanmerking komen voor ondersteuning.

Na 4.96

Haarlem

• Wij missen een standpunt over grondwaterbeheer

"De aanpak van wateroverlast en een nieuwe organisatie van het actieve (stedelijk) grondwaterbeheer verdient hoge prioriteit. Er wordt een integrale visie op grondwaterbeheer ontwikkeld en wettelijk wordt vastgelegd wat de verantwoordelijkheden zijn (met name wat betreft ontwatering en afwatering) van grondeigenaren, gemeenten en waterschappen bij het voorkomen en bestrijden van grondwateroverlast in nieuwe situaties."

verbetering.

• In de notitie "Niches van Amsterdam" van

• de Eurofractie staat een ander standpunt.

WIJZIG IN: "De Europese

Commissie is een uitvoerend, ambtelijk orgaan. Hoewel een Commissaris uit iedere lidstaat de herkenbaarheid van de Commissie

bij de burgers vergroot, komt dit de werkbaarheid niet ten goede. Het aantal commissarissen blijft

daarom na de uitbreiding van de

EU maximaal op het huidige niveau van twintig. De grotere lidstaten moeten daarvoor hun tweede Commissaris inleveren. Kleinere landen gaan in de toekomst per

regio gezamenlijk één of meer Commissarissen leveren."

niet overnemen

Mogelijk leidt uitbreiding tot verlies van commissarisplaatsen voor kleinere lidstaten. De ChristenUnie wil dit punt echter minimaal tot onderhandelingspunt in het nationaal beleid mbt de uitbreidingsonderhandelingen maken.

78,

Parag

6.3

Haarlem

• Er wordt hier gesproken over maatregelen om het economische verkeer te binden maar in de actiepunten staan vooral eenvoudige stimulerende middelen en geen harde eisen. Wij vinden dat enkele verplichtingen er ook bijhoren. Daarnaast zou de overheid zelf het goede voorbeeld kunnen geven.

"Nederland moet zich inzetten voor de komst van internationaal bindende regelgeving voor internationaal opererende bedrijven ten aanzien van maatschappelijk verantwoord ondernemen (arbeidsrechten, mensenrechten en milieunormen). De vrijwillige OESO Richtlijnen voor Multinationale Ondernemingen zijn een belangrijke nieuwe standaard voor ondernemingen, maar kunnen internationaal bindende regelgeving niet vervangen."

"Bij het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de overheid moet voorrang worden gegeven aan sociaal en ecologisch verantwoorde producten en diensten (duurzaam inkopen en innovatief aanbesteden). "

gewijzigd overnemen (eerste niet, tweede wel)

In wetgeving kun je wel verboden instellen en zaken normeren maar niet goed gedrag voorschrijven. Bevorderen is de weg. Het tweede punt kan daarom wel worden overgenomen.

Reacties op 'Tienermoeders, Schiphol, windmolens en gehandicapten'