Positieve uitkomst Kunduz-debat

m1fzuo4a2qelmaandag 31 januari 2011 13:04

De afgelopen week heeft PerspectieF gepleit voor blijvende aanwezigheid in Afghanistan en een nieuwe missie. Wel hadden we onze vragen en twijfels. De regering is op de pijnpunten tegemoet gekomen aan de wensen van ChristenUnie, GroenLinks en D66.

Het gaat om belangrijke punten die het voorstel inhoudelijk beter maken. De punten die zijn veranderd zijn de volgende. De training is meer gericht op civiele taken, heeft een langere duur en de selectie van rekruten is strenger. Er wordt meer aandacht gegeven aan het opbouwen van de rechtsstaat waarbij ook één justitieel expert wordt ingezet ten behoeve van de bescherming van religieuze minderheden, waaronder de christenen die het moeilijk hebben in Afghanistan. De bescherming van onze mensen wordt ook verzekerd vanuit defensie en het kabinet door te wijzen op de eigen F-16’s die meegaan en de Amerikaanse helikopters die kunnen worden ingeroepen. Het ontwikkelingssamenwerkingsbudget wordt daarnaast ontzien voor de missie. Als blijkt dat de missie toch een paramilitair karakter krijgt dan zullen er maatregelen volgen met als uiterste consequentie het stoppen van de missie. Omdat de regering tegemoet is gekomen aan onze bezwaren zien wij definitief perspectief voor de missie!

Daarom is het goed dat donderdagnacht een meerderheid in de Tweede Kamer voor de missie naar Kunduz stemde. De opbouw van de rechtsstaat in Afghanistan moet doorgaan om te voorkomen dat het land weer terugvalt in een situatie van complete chaos en wetteloosheid. De militairen en politietrainers wensen wij sterkte toe bij hun belangrijke taak om internationale vrede en gerechtigheid te bevorderen.

Reacties op 'Positieve uitkomst Kunduz-debat'

Archief > 2011