Diversiteit op de tocht door bezuinigingen publiek omroep

publieke omroepzaterdag 06 augustus 2011 20:56

Met belangstelling is uitgekeken naar de brief van minister Bijsterveldt over de wijzigingen met betrekking tot het publieke bestel. De voorgestelde fusies worden door PerspectieF toegejuicht omdat te veel bureaucratie inefficiënt is. Bovendien kunnen door de fusies kosten worden bespaard.

In deze tijden van bezuinigingen, zal ook de publieke omroep een bijdrage moeten leveren. Maar dit moet worden gedaan met doordacht beleid. Verschraling van het aanbod in relatie tot de representatie van de bevolking en godsdiensten mag geen gevolg van de voorgestelde bezuinigingen zijn.

Ondanks dat PerspectieF een voorstander is van minder bureaucratie binnen het publieke bestel, zijn er wel enkele punten waar vraagtekens bij te plaatsen zijn.

Allereerst de mogelijke achteruitgang van de kwaliteit van de programmering. Volgens de minister zal dat niet het gevolg zijn, maar dit betwijfelt PerspectieF. De diversiteit van het aanbod dient gewaarborgd te blijven.

Het publieke bestel is opgericht in de tijd van de verzuiling,  maar ook met de gedachte dat de Publieke Omroep de omroep is van het Nederlandse volk, en dat moet het ook blijven.  De logische consequentie is dat de programma’s en de omroepen een afspiegeling moeten zijn van alle Nederlanders. Door de bezuinigingen toe te passen op het publieke bestel gaat dat ten koste van programma’s die door kleinere groepen worden bekeken.  Dat is wat PerspectieF zorgen baart. De  politiek moet er op toezien dat de onafhankelijkheid van het publieke bestel gewaarborgd blijft. Zij ziet daarom graag dat de criteria, waaraan omroepen die willen toetreden tot het publieke bestel dienen te voldoen, getoetst worden door een onafhankelijk orgaan.

PerspectieF vindt het een goed streven van de minister om het aantal leden van de omroepverenigingen mee te laten wegen in de hoeveelheid zendtijd die zij toebedeeld krijgen. Op deze wijze wordt het draagvlak van de publieke omroepen verstevigd. Bovendien stimuleert dat de omroepen om het contact met hun leden te onderhouden en zal het hen stimuleren om zichzelf te profileren, wat de maatschappelijke functie van de publieke omroepen weer ten goede zal komen.

Werkgroep Onderwijs Cultuur en Wetenschap

Als je meer informatie over onze werkgroep  wilt, dan kun je contact opnemen met de voorzitster van deze werkgroep, Femke van de Kolk, via onderwijs@perspectief.nu  Als je zin hebt om ons team te komen versterken stuur dan je CV met een korte motivatie naar Sander van ‘t Foort, bestuurslid Politiek. Dit kan via politiek@perspectief.nu. Ook kan je als je meer informatie wilt, mailen naar dit adres of bellen naar 06-15906935.

Reacties op 'Diversiteit op de tocht door bezuinigingen publiek omroep'

Archief > 2011