Verslag van lezing geschiedenis GPV en RPF

RPF+GPV_1999dinsdag 11 oktober 2011 20:11

Afgelopen woensdag 5 oktober organiseerde PerspectieF een lezing over de twee voorgangers van de ChristenUnie: het Gereformeerd Politiek Verbond (GPV) en de Reformatorische Politieke Federatie (RPF). Sprekers waren Ewout Klei (gepromoveerd op de geschiedenis van het GPV) en Remco van Mulligen (promoveert op de geschiedenis van onder andere de RPF). De lezing was de eerste in de cursus 'Grondslagen van de ChristenUnie. Lees hier het verslag van de avond.

De eerste beurt was aan promovendus op de geschiedenis van het GPV, Ewout Klei. Hij beschreef hoe deze partij opklom van kansloos en net niet in de jaren 50 naar modernisering door Jongeling en Verbrugh in de Tweede Kamer. Helaas kampte de GPV met het probleem van een beperkte achterban vanwege het feit dat lid worden moeilijk was als men niet bij het vrijgemaakt-gereformeerde kerkgenootschap hoorde. Hierdoor bleven ze klein en groeide het idee van samenwerking met andere christelijke partijen steeds meer.

Daarna was Remco van Mulligen, historicus, aan de beurt om de geschiedenis van de RPF uit de doeken te doen. Hij legde uit dat deze partij werd opgericht mede doordat lid worden van de GPV niet mogelijk was voor veel mensen. De RPF had een moeilijke start zonder duidelijke leider. Hij noemde het zelfs een bij elkaar geraapt zooitje. Echter toen Meindert Leerling het heft in handen nam, werden er gelijk twee zetels in de Tweede Kamer gewonnen. Ook de ons bekende Andre Rouvoet komt oorspronkelijk bij deze partij vandaan.

Uiteindelijk zijn de GPV en de RPF tot het besluit gekomen samen verder te gaan. Immers, de standpunten kwamen grotendeels overeen en op deze manier kon landelijk meer bereikt worden. De huidige achterban van de ChristenUnie lijkt meer op die van de RPF, terwijl de zakelijke en pragmatische partijcultuur bij de GPV vandaan komt.

Na een vragenronde en discussie door Ewout en Remco, waarin ze het onder andere niet eens konden worden over de manier waarop Meindert Leerling leiding gaf, was het tijd om te stoppen. Het vervolg op deze lezing is het afscheidssymposium van Andre Rouvoet op 28 oktober. Het thema zal zijn ‘Rechtstaat en Vrijheid’ en heeft als een rode draad door de politieke loopbaan van Rouvoet gelopen. Ook in het huidige politieke debat wordt dit nog steeds intensief bediscussieerd. Aanmelden hiervoor kan via de website van de ChristenUnie. Doe dat vooral! Daarnaast wordt iedereen uitgenodigd om op 30 november de lezing bij te wonen over ‘Markt, overheid en samenleving’, door Gert-Jan Segers (directeur Wetenschappelijk Instituut ChristenUnie) en Peter Ester (Senator ChristenUnie). Deze avond zal weer plaatsvinden op het partijbureau, van half 8 tot ongeveer 10 uur.

Reacties op 'Verslag van lezing geschiedenis GPV en RPF'

Archief > 2011