PerspectieF bij het grote PJO-parlement

groot pjo debat 2014maandag 19 mei 2014 08:35

Deze twee dagen is het Nederlandse Parlement, het kloppende hart van de Nederlandse democratie, compleet bezet door jongeren. De PerspectieF-fractie bestaat maar liefst uit 20 enthousiastelingen! Onder leiding van fractievoorzitter Dico Baars ging de fractie uiteen in vijf verschillende commissies die elk een thema behandelen en waar de zeven aanwezige PJO's hun standpunten verdedigden en overlegden. Komt er een akkoord?

Verslag PJO-Parlement

vrijdag:

In de commissie Infrastructuur en Milieu ging Perspectief het debat in met sterke eisen over geen schaliegas en investeringen in duurzame energie. Tot onze verrassing is er na een hele dag onderhandelen en veel overwegingen in de verschillende mogelijkheden een breed gedragen akkoord, voor de transitie naar duurzame energie, gekomen met alle 7 de partijen. Nu is het politieke spel natuurlijk, om er morgen in het plenair debat via amendementen er zoveel mogelijk punten van PerspectieF er extra in te krijgen.

In de commissie Onderwijs werd er gekeken naar het probleem over de jeugdwerkloosheid. En PerspectieF heeft zich in die zin hard gemaakt voor de kwaliteit van stageplaatsen maar ook voor de kwaliteit van de stagiairs. Perspectief heeft zich hardgemaakt voor de kwaliteit, en het moet in die zin niet gaan om kwantiteit.

De commissie Veiligheid en Justitie heeft zich hard gemaakt voor de veiligheid van zedendelinquenten, zodat buurtbewoners geen informatie krijgen over de geschiedenis van oud gedetineerde. Daarnaast heeft PerspectieF zich ingezet voor een eerdere kennisgeving aan de Burgemeester van de plaats waar zedendelinquenten komen te wonen, zodat er wel kennis is bij de gemeenten.

In de commissie Zorg stegen de spanningen enorm over een euthanasie wetsvoorstel. Perspectief heeft een akkoord bereikt met JOVD, SGPJ en het CDJA waarin een arts als mediator kan optreden als er een verzoek komt van familie/vriend van de cliënt. Daarbij heeft PerspectieF strike voorwaarde afgesproken dat er eenmaal een gesprek moet zijn tussen cliënt en arts. Ook heeft PerspectieF zich hard gemaakt voor de bescherming van de pro-life arts en Apotheker.

En als laatste is er in de commissie Buitenlandse Zaken een typisch Europees debat gehouden, met de pro’s en tegens op een rij. Een grote discussie is er geweest, over een superstaat en over de onderdelen die wel of niet moeten worden overgedragen naar Europa.

Morgen (zaterdag) is het dan zover en mogen we in de plenaire vergadering stemmen over alle voorstellen. Het belooft een mooi debat te worden, omdat PerspectieF veel punten heeft kunnen binnenslepen. PerspectieF heeft er zin in!

Zaterdag:

Na een goede nachtrust, begonnen de politieke spelletjes gelijk alweer bij het ontbijt. Direct werden alle mogelijke lijnen weer uitgestippeld, en uiteraard werden alle hoofden geteld om te kijken of we de grootste partij waren. Tot ons groot genoegen kwamen we er in de voorbereidende fractievergadering achter dat we samen met de SGP-jongeren de grootste partij waren met ieder 19 Kamerleden. Dat zijn nog eens mooie aantallen. En daarnaast was er zowaar een meerderheid met CDJA, SGPJ en PerspectieF.

Het debat was verhit, en er werd niet alleen extreem gediscussieerd in de plenaire zaal maar menig akkoordjes zijn uiteraard ook gesloten in de wandelgangen. Op alle onderdelen zijn er mooie akkoorden gesloten, en tot onze grote verbazing mocht PerspectieF met alle akkoorden mee doen. Ook heeft Joël Antonie vanuit zijn commissie Europa, een mooi akkoord mogen presenteren. Veel van ons werk is dus niet voor niets geweest, dit presenteren we dan ook met gepaste trots.

Naar ons inzien vonden wij het ook erg bijzonder dat er een SGP-J vrouw aan het woord in de Tweede Kamer achter het spreekgestoelte stond. Dit was een van de mooiste voorbeelden om te zien dat jongeren organisaties dus zeker niet een kopie zijn van hun moederpartij. Wat overigens ook in kleine onderdelen van de standpunten van PerspectieF naar voren kwam, in vergelijking met de ChristenUnie.

Wellicht was het hoogtepunt van het debat van vandaag ook tegelijkertijd wel het laatste onderdeel. Door verschillende opinies over het standpunt van de euthanasie wet, was er na vele hoofdelijke stemmingen en onduidelijkheden sprake van, ja echt, 50 stemmen voor en 50 tegen. Uiteindelijk is er vanwege de tijd er voor gekozen om het op een gelijkspel te houden. Misschien ook maar beter.

Overigens is mij ook meer en meer duidelijk geworden dat binnen de tijd reageren nog steeds een moeilijk iets voor politici.

Al met al kunnen we wel concluderen dat we een geweldig weekend hebben gehad, veel geleerd, en ik denk ook genoten van de mogelijkheid die we zo hebben gekregen.

Namens de aanwezige PerspectieF'ers, Christel Monrooij

Reacties op 'PerspectieF bij het grote PJO-parlement'