CU-jongeren: Bestrijd samen eenzaamheid (RD)

dinsdag 23 december 2008 11:00

DEN HAAG - Politiek en maatschappij moeten samen eenzaamheid bestrijden. „Zorg en aandacht voor de ander is van cruciaal belang voor een leefbaar Nederland.”

Dat schrijven de ChristenUnie-jongeren in hun manifest ”Eenzaam, maar niet alleen”, dat dinsdagmiddag wordt gepresenteerd.

Ruim een miljoen Nederlanders zijn eenzaam, rekent CU-jongerenorganisatie PerspectieF voor. Die mensen hebben weinig contact met anderen. „Dat is slecht voor de sociale samenhang in Nederland.” Ook slagen eenzamen er minder goed in zich zelfstandig te redden. Zij zijn eerder aangewezen op -dure- hulpverleningsinstanties.

„Sociaal geïsoleerde mensen zijn de verborgen schat van de maatschappij”, zegt PerspectieF-voorzitter IJmert van Muilwijk in een toelichting. „Ze hebben vaak veel talent dat ze kunnen inzetten voor de samenleving, maar het ligt nu nog opgesloten.”

De overheid moet zorgen voor eenzamen, meent PerspectieF. Het motto van het kabinet is ”Samen werken, samen leven”. „Dat mag wat ons betreft tot uiting komen in bewogenheid met eenzame mensen.” De rol van de overheid is bescheiden, „omdat wij het uiteindelijk onderling als mensen moeten doen.”

PerspectieF doet in het manifest een reeks aanbevelingen om eenzaamheid te verminderen: In het handvest ”verantwoord burgerschap” waar het kabinet aan werkt, zou sociale verantwoordelijkheid een prominente plaats moeten krijgen. Gemeenten zouden bij de uitvoering van de WMO „duidelijk aandacht moeten geven aan eenzaamheid.”

In de gezondheidszorg moet meer ruimte komen voor persoonlijke aandacht. Allochtonen moeten beter bij de samenleving worden betrokken, bijvoorbeeld door hun Nederlands te leren. Via maatschappelijke organisaties, zoals verenigingen en kerken, krijgen eenzamen de gelegenheid nieuwe contacten op te bouwen.

PerspectieF organiseerde dinsdag in Rotterdam een diner waar betrokkenen met elkaar spraken over de aanpak van eenzaamheid.

Reacties op 'CU-jongeren: Bestrijd samen eenzaamheid (RD)'

Archief > 2008