’Liever rare banaan dan keurige politicus’

maandag 26 september 2005 16:24

Zaterdag 24 september 2005 - Rogier Havelaar uit Tilburg werd gisteren in Amersfoort gekozen tot voorzitter van PerspectieF, de jongerenorganisatie van de ChristenUnie. Verkleed als banaan hield hij zijn maidenspeech.

door Stephan Jongerius

Amersfoort/Tilburg - Hij had natuurlijk gewoon als Rogier Havelaar kunnen gaan. Heb je met zo’n achternaam méér nodig om een lans te breken voor rechtvaardige handel? Ja dus. De jonge Tilburger hees zich gisteren in Amersfoort in een bananenpak om zijn gehoor op het hart te drukken om eerlijke koffie, bananen en cacao te kopen.
Het was de maidenspeech van de voorzitter van PerspectieF, de jongerenorganisatie van de ChristenUnie. Een politiek statement: hij wil frisse politiek bedrijven, vanuit het hart. „Liever een achterlijke banaan dan een keurige politicus.“
Want het is treurig gesteld met de politiek, vindt de 21-jarige student organisatiewetenschappen. Politici missen bezieling, ze lijken vaak amper geïnteresseerd in de gevolgen van hun beleid. Neem nu minister De Geus van de week in een discussie met mensen van de Voedselbank. „Je krijgt geen moment het idee dat de armoede hem écht ter harte gaat.“
Ook de politieke jongerenorganisaties blijven niet van die ziekte gevrijwaard, vindt Havelaar. Braaf aan de leiband van de moederpartij waken ze voor ongenuanceerde uitspraken. Vooral bij de VVD-jongeren ziet hij een cultuur van ’de juiste pakken dragen en de juiste dingen zeggen’. „Dan kom je wel hogerop.“ Dan spreekt het activisme van Rood hem meer aan. SP-jongeren bezetten in Tilburg een wethouderskamer om aandacht te eisen voor de woningnood van jongeren. „Mooi“.
Ook het bed van PerspectieF mag opgeschud, vindt hij. Dat is weliswaar de snelstgroeiende en een-na-grootste politieke jongerenorganisatie van het land, vertelt hij met trots. „Maar we zijn nog teveel met onszelf bezig. We moeten ons meer laten zien.“ Met een tour langs alle afdelingen wil hij de 2200 leden komende maanden inspireren tot acties en activiteiten rond de thema’s milieu, armoedebestrijding en studenten.

Katholieken
In de ChristenUnie moet wat hem betreft de deelname van katholieken terug op de agenda. „We zingen andere liederen en de dienst wijkt af, maar dat hoeft samen politiek bedrijven niet in de weg te staan.“ Maar hoe buigzaam ook déze frisse politicus is, blijkt als hij toelicht hoe hij dat wil aanpakken: éérst overleggen met de voorzitter van de moederpartij. Druk heeft hij het er wel mee. Naast deze nieuwe functie en zijn universitaire studie, zingt Havelaar in een praiseband. Verder gaat hij namens de ChristenUnie vrijwel zeker voor het eerst een gooi doen naar een raadszetel in Tilburg. „Dat wordt dan nachtwerk of keuzes maken“, beseft de lijsttrekker in spe. Maar ja, die kans lijkt in het katholieke Tilburg niet zo groot.

Bron: Brabants Dagblad, 24 september 2005

Reacties op '’Liever rare banaan dan keurige politicus’'

Archief > 2005