Robert Heij: Verdediger van het geloof (Sp!ts)

vrijdag 16 april 2010 17:15

De nieuwe voorzitter van de ChristenUnie-jongeren, Robert Heij, gaat het geloof met nóg meer vuur verdedigen. GroenLinks en D66 lust hij rauw, maar met moslims wil hij best samenwerken.

“Wat GroenLinks en D66 Geert Wilders verwijten over zijn uitspraken over moslims, doen ze zelf bij ons, christenen.” Zo, die zit. Seculier fundamentalisme, noemt Robert Heij, de kandidaat-voorzitter van PerspectieF, de jongerenafdeling van de ChristenUnie dat. Een term die hij per se in zijn eerste interview wilde laten vallen, geeft hij toe.

Nog meer dan zijn voorganger IJmert Muilwijk wil Heij het geloof bovenaan de agenda zetten. Zijn toorn richt zich op de liberale partijleiders Femke Halsema en Alexander Pechtold. Dat christelijke organisaties ook niet-christenen moeten aannemen, vindt hij onverteerbaar. “Jammer dat ze christenen stelselmatig in de hoek zetten. Ze claimen dat ze neutraal zijn. Maar hun liberale overtuiging is ook een geloof.”

De geloofsvrijheid staat onder druk, zegt Robert Heij, felle lichtblauwe ogen onder zware wenkbrauwen en gemillimeterd haar. Hij kerkt bij de Gereformeerde Kerk vrijgemaakt in Delft, en spreekt ‘christen’ uit met een g. De politiek is voor hem een roeping.

Besturen ook, zo lijkt het. De student Technische Bestuurskunde stond vierde op de lijst voor de ChristenUnie in Delft, zat in het bestuur van een christelijke studentenvereniging en was voorzitter van de bewonerscommissie van zijn wooncomplex. Scheidend voorzitter IJmert Muilwijk staat op nummer 10 van de kandidatenlijst voor de Tweede Kamer. Zijn voorganger, Rogier Havelaar, stond op dezelfde plek. Als grote vis in de CU-kweekvijver lonkt ook voor de 22-jarige Heij de landelijke politiek.

Blijft er naast het bestuurswerk nog tijd over voor ontspanning? Fietsen, in woonplaats Delft en daarbuiten. Vorig jaar in de zomer met een toerfiets in negen dagen naar de Bodensee, op de grens tussen Duitsland en Oostenrijk. “Heerlijk er met een paar maten op uit trekken, genieten van wat de natuur te bieden heeft.”

En een biertje op zijn tijd natuurlijk. Heij dronk zijn eerste pilsje op zijn zeventiende. Dat de CU alcoholgebruik van minderjarigen in het publieke domein strafbaar wil stellen, vindt hij prima. “Ik kom uit Doetinchem, en daar hebben we nogal wat zuipketen.” Heij zelf houdt het gezellig. Lachend: “Op een avond gemiddeld zo’n anderhalf biertje per uur.”

Eén ludieke actie kan hij al verklappen: met grote schijnwerpers worden de partijbureaus van GroenLinks en D66 belicht. Een pesterijtje, omdat de christenen ook ‘gekleurd’ worden. Pechtold en Halsema krijgen ook een – serieuze – uitnodiging om mee te gaan naar een kerkdienst in Delft. “Ik hoop dat ze daar op in gaan.” Heij ziet ook wel wat in samenwerking met islamitische organisaties. “Normen en waarden spreken ook veel moslims aan.” Toch ze mogen geen lid worden van PerspectieF. Want, stelt Heij, de God van de Bijbel is niet de God van de Koran.

Dit artikel verscheen op 16 april 2010 in de Sp!ts.

Reacties op 'Robert Heij: Verdediger van het geloof (Sp!ts)'

Archief > 2010