PerspectieF schrijft brief aan formateur

woensdag 23 juni 2010 18:48

Tijdens het formeren van een nieuwe kabinet en het opstellen van het regeringsakkoord proberen allerlei (belangen)organisaties hun belangen nogmaals onder de aandacht te brengen. Een manier om dit te doen is door middel van een brief aan de (in)formateur. De website geachteformateur.nl biedt een digitaal platform voor deze brieven. Ook PerspectieF schreef een brief aan de formateur.

In de brief roept Robert Heij de formateur op om erop toe te zien dat de nieuwe regering nù besluiten neemt en geen maatregelen voor zich uitschuift. 'Onze regering moet in beweging komen: beweging van nieuw fris beleid in tegenstelling tot het bewaken van ieders heilige huisjes.' Daarnaast benadrukt Robert het belang van de bescherming van minderheden en hun (geloofs)overtuiging, het behoud van godsdienstvrijheid en het omzien naar elkaar. Hier de brief:

"Met elkaar omzien naar elkaar."

Geachte (in)formateur,

De verkiezingen hebben ons politieke landschap meer dan ooit als verdeeld achtergelaten. De grote partijen zijn gekrompen en vele kleine partijen zijn gegroeid. Toch staan we voor dezelfde opgave als na ieder electoraal festijn: het vormen van een meerderheid.

Zoals u weet, verkeert Nederland - net als alle landen om haar heen - in een economische crisis. Dit heeft tot gevolg dat ons land kampt met een lager Bruto Nationaal Product en hogere werkloosheidscijfers. Maar niet alleen deze crisis dient opgelost te worden. Een nieuw kabinet komt voor tal van andere vraagstukken te staan.

PerspectieF, ChristenUnie-jongeren wil benadrukken dat er nu besluiten genomen moeten worden. Vooruitschuiven is geen optie. Opgeworpen barricades van stokpaardjes of breekpunten brengen ons land niet verder. Onze regering moet in beweging komen: beweging van nieuw fris beleid in tegenstelling tot het bewaken van ieders heilige huisjes. Een kabinet met een vooruitziende blik zal sneller leiderschap tonen dan een kabinet dat onder steeds groter wordende druk haar breekpunten probeert vast te houden.

Daarnaast wil ik u graag ook het volgende meegeven. Sinds het ontstaan van het Koninkrijk der Nederlanden en haar voorlopers, kent Nederland een rijke traditie van diversiteit. Sterker nog, ons land is groot geworden doordat elke groepering met zijn unieke talent Nederland aansterkte. De laatste jaren bemerk ik een steeds groter wordend gelijkheidsdenken, waarin iedereen maar vooral hetzelfde moet zijn en hetzelfde moet doen en pas achter de voordeur de eigen identiteit mag aannemen.

Ik roep u op om op te komen voor de godsdienstvrijheid die onder druk staat. Laat mensen vrij in de keuze al dan niet een werknemer te selecteren op basis van een (geloofs)overtuiging. Behoud die vrijheid van onderwijs, zolang een school voldoet aan de gestelde eisen. Laat hulporganisaties met een uitgesproken overtuiging hun werk doen, als zij daar de zwakkeren en hulpbehoevenden mee vooruit helpen.

Waar gaat ons land heen als de meerderheid de dictatuur van de eigen mening wordt? Mag men straks enkel roepen wat de meerderheid vindt? Juist door die ruimte te blijven bieden aan minderheden, behoudt ons land de eigenschap die ons ooit zo sterk heeft gemaakt. De maatschappij heeft meer nodig dan het oplossen van de economische crisis. We moeten terug naar een samenleving waar we daadwerkelijk bewogen zijn om een ander. Een land waarin we vrienden en familie, maar ook buren en onbekenden willen ondersteunen waar nodig. Een land waar kinderen in geborgenheid opgroeien. Een land waar we respect hebben voor mensen die na een zegenrijk arbeidsleven genieten van hun rust. Een land waarin we met elkaar omzien naar elkaar!

Ik wil u veel succes en zegen toewensen bij uw bijzondere taak te formeren naar een toekomstig Nederland. Ik hoop u hiermee handreikingen te geven waar ons land bij gebaat is. Aan u om hier een vervolg aan te geven.

Robert Heij

Voorzitter PerspectieF, ChristenUnie-jongeren

Deze brief verscheen op 23 juni 2010 op de website www.geachteformateur.nl.

Reacties op 'PerspectieF schrijft brief aan formateur'

Archief > 2010