De invloed van PerspectieF in.. Amstelveen

Jetske Gerkemawoensdag 07 maart 2018 17:24

In de laatste weken voor de campagne maakt PerspectieF een rondje langs de lokale ChristenUnie afdelingen. Welke thema's zijn belangrijk voor hen? Aan het woord is Jetske Gerkema, nummer 3 voor de ChristenUnie in Amstelveen.

Universiteiten zitten in een spagaat

“Afgelopen jaar luidden verschillende technische universiteiten de noodklok: ze hebben te kampen met een enorme aanloop van studenten voor technische studies, maar door een gebrek aan financiële middelen worden ze genoodzaakt om numerus fixus voor studies in te voeren. Dit terwijl we als samenleving nou juist, met het oog op de toekomst,  belang hebben bij een bloeiende technische sector. Universiteiten zitten dus in een spagaat. Natuurlijk willen ook zij zoveel mogelijk gemotiveerde potentiële technici opleiden, maar de hoeveelheid studenten mag ook niet ten koste gaan van de kwaliteit van het onderwijs.”

Wat betekent dit voor de ChristenUnie landelijk?

Ik ben benieuwd wat een technische student bij een niet-lotingstudie merkt van een gebrek aan financiële middelen om het onderwijs goed vorm te geven. Ik vroeg het een student werktuigbouwkunde aan de TU Delft. Bij zijn studie is nog geen loting ingevoerd, maar het aantal studenten steeg wel in de afgelopen jaren voor zijn studie. Hij ondervindt in de dagelijkse praktijk de gevolgen. Regelmatig moet hij in een bijlokaal het college volgen via een digitaal scherm. Interactie met de docent wordt hierbij onmogelijk. Ook is het lastig om een studieplek te vinden en is het niet altijd mogelijk om gebruik te maken van de apparatuur op de werkplaats. Om de kwaliteit van technisch onderwijs te waarborgen, moet er naar mijn mening meer geld worden vrijgemaakt. Alle regeringspartijen hebben vorig jaar hun ongenoegen geuit over het feit dat er niet meer geld werd vrijgemaakt voor de technische studies door Jet Bussemaker, toenmalig Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Mijn oproep aan de regeringspartijen is dan ook om snel met een financieel plan te komen om technische onderwijs maximaal te laten bloeien en numerus fixus zo snel mogelijk uit die sector te laten verdwijnen.

En hoe zet jij je in voor onderwijs op lokaal gebied?

Juist gemeenten spelen een belangrijke rol in het samenbrengen van ondernemers en het onderwijs vanwege hun verantwoordelijkheid voor het beleidsveld ‘werk en inkomen’. We willen daarom ook inzetten op een goede aansluiting van het (technische) MBO onderwijs en het bedrijfsleven. Dat kan heel goed binnen de arbeidsmarktregio, als het onderwijs, de overheid en het bedrijfsleven goed samenwerken. Wat de ChristenUnie betreft mag de nadruk vooral liggen op arbeidsmarktrelevante vmbo- en mbo-opleidingen en stages. Ook op lokaal niveau wil ik dus graag dat de ChristenUnie zich actief inzet om de technische sector te laten bloeien. In Amstelveen ga ik mijn best daarvoor doen!

Reacties op 'De invloed van PerspectieF in.. Amstelveen'

Archief > 2018