PerspectieF spreekt zich uit tegen duurdere studielening

leenstelsel2dinsdag 25 september 2018 15:12

In de krant Trouw van 17 september jl. sprak PerspectieF zich uit tegen de verhoging van de rente op de studieleningen. De maatregel moet de regering 226 miljoen opleveren. PerspectieF vindt dat deze maatregel ervoor zorgt dat de toegankelijkheid van het onderwijs onder druk komt te staan. Niet alleen PerspectieF sprak zich uit tegen de plannen, ook het CDJA (CDA), de Jonge Democraten (D66) en de JOVD (VVD) stellen hun twijfels bij het plan.

Voorzitter Siewerd de Jong (PerspectieF) stelt: “We hebben decennia over gedaan om het onderwijssysteem zo toegankelijk mogelijk te maken. Je ziet nu dat we Amerika achterna gaan. Dit is een grote stap achteruit.” Wie nu vanaf 2020 begint aan een studie binnen het hogere onderwijs en geld leent, zal na afloop zo’n achttien procent meer rente per maand betalen. Dit kan erin resulteren dat je aan het eind van je studie duizenden euro’s meer moet gaan betalen. Hiermee zullen studenten die uit gezinnen komen die minder te besteden hebben, waarschijnlijk minder snel studeren.

PerspectieF blijft pleitten voor de herinvoering van de basisbeurs. Zo kan iedereen onbezorgd van hoger onderwijs gebruik maken.

Het artikel kan je hier lezen!

Reacties op 'PerspectieF spreekt zich uit tegen duurdere studielening'

Archief > 2018