Leiden

De jongste afdeling van de organisatie bevind zich in de sleutelstad van Nederland. Sinds het voorjaar van 2014 is PerspectieF Leiden met een enthousiast nieuw bestuur aan de slag gegaan. Als PerspectieF Leiden hebben wij het heldere doel om de lokale en landelijke politiek dichter bij jongeren te brengen. Dat doen wij door inhoud en gezelligheid te combineren bij lezingen, werkbezoeken, borrels en debatten.
Leden die ons willen helpen bij de organisatie van activiteiten zijn van harte welkom!

Actief worden in Leiden?

PerspectieF Leiden leidt vluchtelingen rond

Woensdagmiddag 28 oktober maakte Perspectief Leiden een boottocht met vluchtelingen die op dat moment in de stad werden opgevangen. Ongeveer zestig vluchtelingen kwamen mee aan boord van twee sloepen die vrijwillig door een rederij ter beschikking waren gesteld. Zo'n anderhalf uur voeren de twee boten door het oude centrum van Leiden. In de ene boot verzamelden zich de gezinnen met veelal jonge kinderen. In de andere boot werd al snel de muziek over de microfoon aangezet, en begonnen mensen te dansen op Arabische muziek. Er konden 8 studenten namens Perspectief Leiden mee als vrijwilliger en passagier. Het was vooral erg interessant om te zien wie de net aangekomen vluchtelingen die in de sporthallen werden opgevangen precies waren. Er waren bijvoorbeeld veel meer gezinnen met kinderen bij dan van tevoren door ons gedacht. Ondanks dat er elke dag wel activiteiten werden georganiseerd, leken mensen blij om even van het terrein af te zijn. Perspectief Leiden had als doel om mensen echt met net aangekomen vluchtelingen in contact te brengen en ondertussen vluchtelingen iets van Nederland te laten zien.

Thema-avond "Het antisemitisme van de toekomst"

Dagblad Trouw meldt een sterke toename van het aantal antisemitische incidenten in Nederland dit jaar. Hoe ziet hedendaags antisemitisme eruit? Wat kunnen we doen?

Op woensdagavond 22 april organiseert PerspectieF Leiden een thema-avond over ´Het antisemitisme van de toekomst´. Rabbijn Lody van de Kamp, tevens politicus in Amsterdam en schrijver van twee romans over de holocaust, zal komen spreken in de synagoge van Leiden.

De avond begint om 20:00, de rondleiding door de synagoge om 19:30!

Van tevoren kun je via Facebook je vragen vast stellen. Na afloop is er uiteraard een borrel.

Tot dan!