PerspectieF: ChristenUnie mag prestatiedruk onder jongeren niet onderschatten.

Prestatiedruk_3vrijdag 24 november 2017 16:42

PerspectieF, ChristenUnie-jongeren is verbaast dat de ChristenUnie een oproep voor een betere aanpak van prestatiedruk onder jongeren naast zich neer wil leggen. De jongerenorganisatie zal daarover op het partijcongres van 25 november een motie indienen. Jongeren in Nederland ervaren steeds vaker een te hoge prestatiedruk. Meer dan 75 procent geeft aan wel eens last te hebben van de ervaren prestatiedruk. Ondanks verschillende bewustwordingscampagnes blijft dat percentage onverminderd hoog.

“Nu de ChristenUnie deelneemt aan het kabinet, moet ook de verantwoordelijkheid gevoeld worden om actief te werken aan een oplossing voor deze problematiek”, stelt voorzitter Jarin van der Zande. “We hebben het tegengaan van de prestatiedruk in september een van de speerpunten gemaakt voor dit politieke jaar. Met onze oproep pakken we de handschoen op om samen met de ChristenUnie, maar ook met andere organisaties gezamenlijk aan een oplossing te werken. Dat de ChristenUnie die uitgestoken hand met een negatief advies beoordeeld, verbaast ons.”

Het landelijk bestuur van de ChristenUnie laat weten het een belangrijk probleem te vinden, maar de oproep niet kan steunen vanwege de koppeling die PerspectieF maakt met het maatschappelijk diensttijd. Deze diensttijd is een maatregel die in het regeerakkoord is beland door onder andere de ChristenUnie, om jongeren meer maatschappelijk betrokken te krijgen. Van der Zande: “De diensttijd op zich is een mooi middel, maar het gaat fout wanneer het een voorwaarde wordt om bij de overheid te kunnen werken, zoals nu in het regeerakkoord staat. Dat kan zorgen voor extra druk bij jongeren. We hadden graag gezien dat de regering én ambitieus is op maatschappelijke betrokkenheid, én op het tegengaan van prestatiedruk. Dat laatste missen we concreet in het regeerakkoord. De ChristenUnie mag die ervaren druk bij jongeren niet onderschatten. Met onze oproep willen we de balans herstellen.”

Reacties op 'PerspectieF: ChristenUnie mag prestatiedruk onder jongeren niet onderschatten.'

Archief > 2017