“Jongeren zijn in staat de boel op te trommelen”

EllyvWageningenwoensdag 24 januari 2018 16:01

Ze werd door een alternatieve verkiezing van DWARS, de jongeren van Groenlinks, gekozen als beste bestuurder: Elly van Wageningen. In haar functie als wethouder van Lelystad zet ze zich zowel in voor jongeren als voor duurzaamheid. Reden genoeg om als projectgroep duurzaamheid van PerspectieF op bezoek te gaan bij deze powervrouw van de ChristenUnie. Want hoe maak je duurzaam beleid op lokaal niveau? En hoe kijkt zij aan tegen de opening van luchthaven Lelystad?

De van oorsprong onderwijskundige Elly werd, na acht jaar raadslidmaatschap, in 2014 gekozen als wethouder namens de ChristenUnie in Lelystad. Aangezien duurzaamheid prominent in het verkiezingsprogramma stond, was het nu de kans om dit via de onderhandelingstafel in de plannen van het college te krijgen. Makkelijker gezegd dan gedaan: “Het was echt knokken”. Omdat er voor 2014 nog maar weinig gedaan werd en er zoveel nodig was om Lelystad duurzaam te krijgen, bedachten de ChristenUnie en de SP het ‘Masterplan Duurzaamheid’. Daarin stonden ambitieuze plannen, zoals het energieneutraal maken van de stad voor 2025. Ook kwam er een plan om afval enorm te reduceren. Andere partijen hadden zo hun twijfels. “Iedereen vindt duurzaamheid leuk zolang het niet teveel geld kost.”

Duurzaamheid

Omdat duurzaamheid zo’n breed begrip is, vragen we naar de persoonlijke betekenis van dit thema. Voor de wethouder zelf is het belangrijk dat we zo met de aarde omgaan dat de volgende generatie er ook goed kan leven. Wij mogen geen last hebben van hoe haar generatie ermee omgegaan is. People, Planet en Profit worden genoemd als bekende pilaren van duurzaamheid. Het college focust zich echter vooral op planet: het niet uitbuiten van de aarde. Van Wageningen vindt het belangrijk om ook mensen en bedrijven hierbij te betrekken. “Via duurzame innovaties en bij het bouwen van windmolens betrek je bedrijven. Maar boeren zijn ook verenigd in windverenigingen, waarmee wij praten over nieuwe plannen. Via de windverenigingen profiteren boeren ook zelf van de nieuwe windmolens.” De stad werd ook betrokken bij het ontwikkelingen van het masterplan. Hieruit bleek dat burgers het erg belangrijk vonden om ook via onderwijs en ondernemers duurzaamheid te stimuleren.

Vliegveld Lelystad

Als projectgroep zijn we redelijk kritisch op de opening van een nieuw vliegveld. De luchtvaart groeit sterk maar is enorm vervuilend. Persoonlijk vindt Elly dat we zeker kritisch moeten kijken naar ons vluchtgedrag, maar “binnen de kaders” is ze voor de opening van het vliegveld. Als het niet nodig is zouden we niet moeten vliegen. Maar je ziet nu dat consumenten vaak uitwijken naar Duitsland en België waar men spotgoedkoop kan vliegen. De komst van vliegveld Lelystad zou ook vooral Schiphol ontlasten door vrijetijdsvluchten over te nemen die anders toch al vliegen. Werkgelegenheid is een van de belangrijke redenen om voor het vliegveld te zijn; ook daar draagt de politiek verantwoordelijkheid voor. Boeren waren eerst tegen de komst van het vliegveld, maar hebben zich nu verenigd.  Ze zien nu kansen om juist voordelen te ervaren van het vliegveld, bijvoorbeeld door lokaal voedsel aan de restaurants te leveren. “En onze airport wordt de meest duurzame luchthaven van Europa.”

Jongeren

Als wethouder heeft Elly ook onderwijs en jongerenhulp in haar portefeuille. Als we vragen hoe jongeren bij de gemeenteraadsverkiezingen kunnen worden betrokken, wordt duidelijk dat ze dat te beperkt vindt. “Jongeren moeten al van tevoren meegenomen en betrokken worden, niet alleen rond de verkiezingen.” Veel mensen weten niets van wat er gebeurt op het stadhuis. Daarom laat ze regelmatig mensen langskomen. Als jongeren beter begrijpen dat er wel degelijk beslist wordt wat er met belastinggeld gebeurt en dat ook zij daar invloed op kunnen hebben, vinden ze dat vaak best interessant.

En de combinatie jongeren en duurzaamheid? “Jongeren zijn vaak best geïnteresseerd in duurzaamheid, maar vinden het vaak moeilijk hun gedrag aan te passen.” Maar: “Als zij echt anders gaan leven, bijvoorbeeld door minder spullen te kopen, minder te vliegen of de deeleconomie te stimuleren, dan zijn zij een voorbeeld voor ouderen!” Als voorbeeld over hoe jongeren het verschil kunnen maken wordt de student die een technische oplossing bedacht voor de plastic soep genoemd. “Hij ziet het probleem, gaat aan de slag en krijgt het voor elkaar. Jongeren zijn in staat de boel op te trommelen.” Haar advies voor jongeren die verschil willen maken: “Ga ervoor staan. Dwing de oudere generatie om actie te ondernemen.”

Archief > 2018