Excursie Brussel 2018

28408005_1923271447682946_809936300_ozaterdag 24 februari 2018 15:02

Afgelopen dinsdag vertrok een groep van meer dan twintig deelnemers vanuit Amersfoort naar Brussel. Het doel van de excursie was om meer inzicht te krijgen in de Europese Unie (EU) en, in het licht van de komende gemeenteraadsverkiezingen, wat de verhouding is tussen de lokale gemeente en de EU. Matthijs Vet, één van de deelnemers, schreef erover!

Om half acht vertrok de bus vanaf het partijbureau naar het Europese Parlement (EP). De groep bestond uit een divers gezelschap die in meer of mindere mate betrokken is bij de gemeenteraadsverkiezingen en PerspectieF. Tijdens de twee uur durende reis was er voldoende tijd om elkaar beter te leren kennen en onze kennis te testen van de EU. Rond het middaguur kwam de bus aan in Brussel en ging de groep gelijk door naar het EP. Hier werd zij opgewacht door de medewerkers van de Eurofractie. Na een korte introductie van de EU en het EP, was het tijd voor een officiële foto (zie hierboven). Daarna vervolgde de groep hun weg naar het EP. Helaas vond er op dat moment geen debat plaats in het Parlement omdat de parlementariërs aan het lunchen waren. Voor ons was dit een teken om ook wat te gaan eten. Op de fractie werd een lunch aangeboden en was er tijd om in gesprek te gaan met medewerkers van de Eurofractie en Peter Ester (Eerste Kamerlid ChristenUnie red.), die geheel toevallig ook aanwezig was.

Na de lunch begaf de groep zich naar de Vereniging van Nederlandse Gemeenten om te horen over de relatie tussen de EU en de lokale gemeente. Na afloop van de presentatie was er ook nog ruimte om hierover in debat te gaan. De namiddag werd afgesloten met een wandeling door Brussel. Vervolgens was het tijd om gerechten te nuttigen uit de Congolese keuken. De avond zelf werd besloten met een gezellige borrel in één van de vele cafés die Brussel rijk is.

Na een goede nachtrust en een lekker ontbijt in het hotel, werd het programma weer hervat. Als eerst stond er een afspraak op het gemeentehuis van Brussel op het programma. Daar hoorde de groep meer over de geschiedenis van de Lage Nederlanden, Brussel en het gemeentehuis. Eenieder kon zich vergapen aan de vele schilderijen, wandtapijten en beelden. Om twee uur werd de pracht en praal de rug toegekeerd om de Belgische friet uit te proberen. Nadat de friet was genuttigd, stond een bezoek aan het museum Parlementarium te wachten. Hier werd de geschiedenis en de toekomst van de EU in beeld en geluid verteld. Het museum was niet zeer groot waardoor iedereen na anderhalf uur weer buiten stond. Hierdoor was er tijd om nog even te genieten van een Belgisch biertje alvorens de groep weer vertrok naar Nederland. Het Internationaal Secretariaat maakte van deze vrije tijd mooi gebruik om meer te vertellen over hetgeen zij doen en ons enthousiast te maken voor de komende Summer School van de European Christian Political Youth (ECPYouth).

De excursie is mij, en velen met mij, zeer goed bevallen. De organisatie had alles zeer goed geregeld en daardoor kregen wij een unieke inkijk bij het EP. Voor eenieder die er dit jaar niet bij kon zijn, wil ik je graag uitnodigen voor volgend jaar. Kan je niet zo lang wachten voor de volgende excursie? Ga dan 4 april mee met PerspectieF naar de Tweede Kamer.

Archief > 2018