PerspectieF dient met succes amendementen in voor verkiezingsprogramma

20100424 Uniecongres Ruben Timman-ap_00026_kandidatenzaterdag 24 april 2010 19:59

Op het ChristenUnie-congres wat vandaag in Lunteren werd gehouden, heeft PerspectieF met succes verschillende amendementen ingediend. Het was voor PerspectieF niet alleen erg belangrijk om mee te lezen tijdens het proces van schrijven van het verkiezingsprogramma. Maar ook na dinsdag 6 april jl., toen in Nieuwspoort het programma werd gepresenteerd, lag het huiswerk al snel klaar.

Over de gehele breedte genomen is PerspectieF erg tevreden met het verkiezingsprogramma wat tot vandaag nog een concept was met de titel: Vooruitzien, een christelijk-sociaal perspectief. Toch waren er nog enkele dingen waar PerspectieF aandacht voor wilde vragen.

Masterstudies
Zo wilde PerspectieF graag dat Bachelor en Masterstudies niet duurder worden. Dit amendement werd behandeld na een amendement van de KV Amsterdam met een gelijke strekking. Omdat dit amendement werd aangenomen, sloot PerspectieF zich hierbij aan.

Gameverslaving
Daarnaast wilde PerspectieF graag dat de ChristenUnie in het programma de problematiek rond gameverslaving zou opnemen. Dit bleek ook de mening van de leden te hebben want dit kreeg de steun van alle aanwezige kiesverenigingen. Dit betekend dat Gameverslaving voor het eerst is terug te vinden in het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie en zelfs van een politieke partij!

Westerschelde
Omdat de Westerschelde een belangrijke ader is in het Nederlandse landschap en eerdere verdiepingen (waaronder de huidige derde verdieping) grote negatieve ecologische effecten kent, heeft PerspectieF het congres met succes gevraagd zich om die reden uit te spreken tegen een vierde verdieping van de Westerschelde. ´Het telkens weer verdiepen van de Westerschelde heeft zijn sporen nagelaten. Na zoveel verlies aan kostbare polders en natuur is het genoeg geweest. De Westerschelde mag niet voor een vierde keer worden verdiept´, aldus de nu toegevoegde tekst in het verkiezingsprogramma.

Hypotheekrenteaftrek
Het scheelde niet veel of ons amendement over de hypotheekrenteaftrek werd overgenomen. Op twintig stemmen na, 149 tegen en 129 voor, werd dit afgewezen. In deze wijziging stelde PerspectieF voor dat de aftrek alleen nog maar mogelijk zou zijn bij een woningschuld tot maximaal € 500.000 in plaats van € 750.000; Met deze verlaging wordt, volgens PerspectieF, een goede balans gevonden tussen een flexibelere woningmarkt en het voorkomen van te grote schokgolven.

Uitval Hoger Onderwijs
Een ander belangrijk voorstel dat PerspectieF vandaag deed, ging over de uitval in het Hoger Onderwijs. Eerder stelde PerspectieF dit probleem al aan de orde door in januari 2009 een actie te organiseren op de Evangelische Hogeschool (EH) in Amersfoort. Door samen met studenten van het dak van de school te springen werd benadrukt dat het van belang is om uitval tegen te gaan. Een goed middel hiervoor zijn de scholen die de zogenaamde tussenjaren aanbieden. PerspectieF heeft met succes op het congres een voorstel ingediend om in het verkiezingsprogramma op te laten nemen dat deze tussenjaren gefinancierd moeten worden vanuit de overheid om op deze manier uitval in het Hoger Onderwijs tegen te kunnen gaan.

MBO
Naast aandacht voor het Hoger Onderwijs had PerspectieF ook voor het MBO een amendement klaarliggen: zo wilde PerspectieF dat er in het programma werd opgenomen dat er gericht in niveau 4 werd afgestemd op de overgang naar het HBO. Dit om de doorstroom naar het Hoger Onderwijs zo goed mogelijk te bevorderen.

Wil jij ook een meedenken over de politieke lijn van PerspectieF of van de ChristenUnie? Mail dan eens met Daan Weststrate, bestuurslid Politiek: politiek@perspectief.nu

Reacties op 'PerspectieF dient met succes amendementen in voor verkiezingsprogramma'

Archief > 2010