Bevlogen door politiek (Rhenense Betuwse Courant)

woensdag 10 november 2010 13:12

KESTEREN – Bevlogen door de politiek. En de daad bij het woord voegen. Sinds een half jaar is Maarten van Ooijen bestuurslid bij PerspectieF, de jongerenorganisatie van de ChristenUnie. Vanuit zijn idealisme en gedrevenheid wil deze 20-jarige student uit Kesteren de burgers motiveren.

Maarten van Ooijen is idealistisch ingesteld.
“Klaag niet, maar doe er iets aan! Beter iets dan niets. Mijn streven is dat mensen hun passiviteit en onvrede omzetten in politieke activering. Daar doet PerspectieF haar uiterste best voor. Wij zien hoop in al die vervlakking en verbrokkeling.”
In het dagelijks leven is Maarten student. In zijn vrije tijd slokt het politieke reilen en zeilen zijn aandacht op. Wat er in Den Haag gebeurt, boeit hem al jaren. Zijn maatschappelijk betrokken ouders stimuleerden hem daarin.

Serieus
“PerspectieF zocht een campagneleider voor de laatste verkiezingen. Ik werd aangenomen en kon later solliciteren naar een bestuursfunctie. Binnen de club raakte ik erg enthousiast. Maar het gaat niet om mijn eigen ego, maar om mijn boodschap. Op goudzoekers zitten we niet te wachten.”
Binnen PerspectieF houdt Maarten zich momenteel bezig met het opzetten van een jaarplanning en een rondetafelgesprek met andere politieke jongerenorganisaties. Ook de campagne voor de verkiezingen voor de Provinciale Staten staat in de agenda. En regelmatig spreekt en hoort hij mensen in het land. Verder is het natuurlijk van belang om constant de politieke berichtgeving te volgen.
Dienstbaar zijn aan de maatschappij. En de vinger aan de pols houden op het Binnenhof. “We hebben verscheidene punten op de agenda van de ChristenUnie weten te krijgen. Politici nemen ons steeds meer serieus en luisteren naar onze inbreng.”

Tijdbom

De situatie in verkiezingsland roept veel verzuchtingen op. Onzekerheid en felheid domineren. “Partijen proberen elkaar af te troeven in het verkiezingsgeweld. Kiezers stemmen grillig, schieten van links naar rechts. Ook de christelijke jongeren. Hierin ligt voor PerspectieF een grote uitdaging. De kiezer heeft een wegwijzer nodig.”
Over de houdbaarheid van het kabinet-Rutte maakt Maarten zich zorgen. “De fundamentele verschillen tussen PVV, VVD en CDA zijn te groot. Bijvoorbeeld over de islam. Ik zie dat als een tikkende tijdbom. De ChristenUnie beoordeelt het beleid op zijn merites en trekt indien nodig aan de bel.”
Deze verwarrende tijd vraagt volgens de socioloog in spe om kleur bekennen. “Als partij moet je stevig op je fundamenten blijven staan. Laat je vaste overtuiging horen. Voor ons, als christelijke partij, ligt er op dat gebied een enorme kans en uitdaging.”

Dit artikel is verschenen op 10 november 2010 en is ook te downloaden als PDF-bestand.

Reacties op 'Bevlogen door politiek (Rhenense Betuwse Courant)'

Archief > 2010