Filmavond met Guido Hendrikx

9 december

Guido Hendrikx is een Nederlandse filmmaker die zich toespitst op de rafelrandjes van de Nederlandse identiteit, tot op het ongemakkelijke af. Zo heeft hij in 2016 de film Stranger in Paradise gemaakt, waarin haarfijn een spiegel wordt voorgehouden hoe Europa kijkt naar vluchtelingen door politieke houdingen te personifiëren.

A Man and a Camera is een hele film: Guido belt hier namelijk aan bij een flink aantal Nederlandse huishoudens met een camera en zijn mond volledig op slot. Het hier uit volgende product toont een intrigerend beeld van Nederland en omgang met het vreemde en – spoiler alert – eindigt op een opvallende manier in een soort Barmhartige Samaritaan.

Binnen PerspectieF willen we ons graag meer verdiepen in het onderwerp identiteit en cultuur. Bestaat er eigenlijk wel iets als een Nederlandse identiteit? Hoe verhouden we ons eigenlijk tegenover elkaar in het kikkerland? Dit ook in de context van een aankomend project over regionalisme, wat hier tot op zekere hoogte aan verwant is.

Doel

Het doel van de avond is om het debat aan te wakkeren omtrent onderwerpen als gastvrijheid en (nationale) identiteit zonder te vervallen in nodeloos nationalistisch geneuzel.

Invulling

De vorm van de avond is een filmavond, waarin men eerst de film te zien krijgt en daarna in gesprek gaat. De avondleider (zijnde Nathan of Jens) bereidt een aantal vragen voor om te behandelen en leidt daarna de vragen vanuit het publiek in goede banen.

1. Opening

2. Introductie en voorbeschouwing (5 minuten)

3. Film (63 minuten)

4. Nabeschouwing (20 minuten)