Grip op Asiel

ChristenUnie-jongeren pleiten voor ‘Grip op asiel’ door middel van een landelijke campagne

PerspectieF, de jongerenorganisatie van de ChristenUnie bepleit in een landelijke campagne dat alle gemeenten in Nederland hun verantwoordelijkheid moeten nemen en asielzoekers moeten gaan opvangen. Of de spreidingswet er nu komt of niet, iedere asielzoeker heeft recht op een bed.

Hoe kan je meehelpen?

Als inwoner van een gemeente kan je jouw gemeenteraadsleden direct benaderen. Hieronder leggen we in 5 stappen uit hoe je dit kunt doen:

1. Typ in je zoekmachine “gemeenteraadsleden + jouw woonplaats” en dan kom je al snel uit bij een pagina van jouw gemeente met een overzicht van de mensen in jouw gemeenteraad en hun contactgegevens.

2. Kies één of meer gemeenteraadsleden uit om te benaderen.

3. Stuur dit bericht en de voorbeeldmotie naar de uitverkoren gemeenteraadsleden:

-------------------------------------------------------------------------

Beste [Gemeenteraadslid],

Het aanmeldcentrum in Ter Apel barst uit zijn voegen.

Al weken is het erg druk, maar het lukt niet om genoeg gemeenten ervan te overtuigen om nieuwe opvanglocaties te openen. Dit brengt chaos en onzekerheid voor mensen die vaak al een lange en traumatische vlucht achter de rug hebben. Als alle gemeenten iets doen, zorgen we er samen voor dat er geen mensen buiten hoeven te slapen. In de bijlage staat een motie die je zou kunnen indienen.

Ik zou het heel erg fijn vinden als [jouw gemeente] ook iets doet voor vluchtelingen in Nederland!

Met vriendelijke groet,
[Jouw naam]

-------------------------------------------------------------------------

4. Laat ons weten welke gemeente je hebt gemaild door dit formulier in te vullen:

5. Onderteken de petitie van DeGoedeZaak om gemeenten op te roepen meer opvangplekken te realiseren: https://campagnes.degoedezaak.org/campaigns/wet-of-geen-wet-geef-vluchtelingen-een-bed

De campagne

Deze campagne is opgezet in samenwerking met DeGoedeZaak en bestaat uit het online en offline verspreiden van een uitgewerkte motie door heel Nederland (zie bijlage), waarin de actievoerders elk gemeentebestuur verzoeken om per 350 inwoners onderdak te bieden aan één asielzoeker. We roepen alle burgers van Nederland op om de motie te delen met de raadsleden in hun gemeente. Daarnaast plakt PerspectieF de motie in A1-formaat op plakzuilen in negen rijke gemeenten die naar verhouding (te) weinig doen in de opvang van asielzoekers: Castricum, Bloemendaal, Heemstede, Ouder-Amstel, De Ronde Venen, Blaricum, Laren, De Bilt en Bunnik.

Zolang er nog geen spreidingswet is, is de staatssecretaris voor de opvang van vluchtelingen afhankelijk van de welwillendheid van gemeenten. Als wij ons nu massaal uitspreken voor meer opvang, is dit niet alleen een oproep van de regering, maar een oproep namens het hele land. Samen kunnen wij ervoor zorgen dat niemand buiten hoeft te slapen!

Dank voor je hulp!

Contactpersoon: Jerke Setz