Mirjam: durf te hopen!

bestuursfoto algemeen.JPG
Door Bestuur van PerspectieF op 18 januari 2023 om 08:00

Mirjam: durf te hopen!

Namens PerspectieF van harte gefeliciteerd met het voorzitterschap van de Tweede Kamerfractie! Deze week heb je het stokje mogen overnemen van Gert-Jan. We hebben je als politica leren kennen als iemand die het gesprek niet schuwt wanneer het ingewikkeld wordt. Een politica die bevlogen, zorgvuldig en oprecht handelt. De weg die voor je ligt is niet makkelijk, maar je kan brede steun vinden, ook bij ons. In je brief aan Nederland vroeg je iedereen om mee te denken en aan te schuiven. Hierbij de bijdrage van PerspectieF. We drukken je op het hart: durf te hopen op een rechtvaardige, groene en medemenselijke toekomst!

1. Neem het op voor onze kwetsbare naasten, ver weg en dichtbij

We hebben gezien hoe het ook in Nederland fout kan gaan, heel erg fout. Het Toeslagenschandaal, de gedupeerden van de gaswinning in Groningen en het wekenlange buiten slapen van vluchtelingen in Ter Apel afgelopen zomer en najaar zijn hier slechts enkele schrijnende voorbeelden van. Deze crises zijn nog niet opgelost. Zet je in voor een nieuw, rechtvaardig en ruimhartig asielbeleid, waarbij we zorgen dat menswaardige opvang gegarandeerd is. Respecteer de democratische rechtsstaat, die je zo hoog hebt zitten, ook als coalitiepartners dit anders zien, zoals bijvoorbeeld bij de nareismaatregel.

2. Neem het op voor de schepping

De schepping schreeuwt om aandacht, omdat we het in het verleden hebben verpest. Onze huidige manier van leven en consumeren kan niet meer, en snelle actie is noodzakelijk. Zet groen boven groei, welzijn boven welvaart en onze toekomst boven de economie. Pleit voor een versnelde groene transitie, waarbij duurzaam leven iets is voor iedereen, niet enkel de happy few. Herstel en bescherm onze kwetsbare natuur, en houdt rekening met welke impact dat kan hebben op sectoren als landbouw en visserij. Verlies de urgentie van de klimaatcrisis nooit uit het oog. Het gaat immers om onze toekomst, we kunnen niet anders!

3. Neem het op voor de volgende generatie

We leven in een prachtig land, maar voor jongeren is veel onzeker. Een tekort aan studentenwoningen in de steden, een gebrek aan betaalbare starterswoningen, een steeds flexibelere arbeidsmarkt en zorgen over onze financiële toekomst door torenhoge studieschulden. Bied jongeren de ondersteuning die ze nodig hebben. Geef jongeren de ruimte om zich te ontwikkelen in een steeds sneller veranderende wereld. Zet de wissels om: goede huisvesting boven huisjesmelkers, mentale gezondheid boven prestatiemaatschappij, ondersteuning boven studieschuld. Betrek jongeren bij besluitvorming: niet over, maar met ons. Vergeet daarbij het mbo niet, zoals nog te vaak gebeurt. Wij, en vele anderen, staan klaar om mee te denken!

Mirjam, blijf weg van de politiek om de politiek, maar zet je in voor een politiek die mensen dient. Als PerspectieF zullen we achter je staan en gevraagd én ongevraagd onze constructief-kritische mening laten horen. Vertrouw op God en durf te hopen!