PerspeX

De PerspeX is het verenigingsblad van PerspectieF, ChristenUnie-jongeren. Het magazine verschijnt vier keer per jaar. Abonnees en leden krijgen de PerspeX per mail, of, op verzoek, per post toegestuurd. Bekijk hier het laatste nummer, interessante columns of ons archief van oudere bladen.

Bezoek je de mobile site? Scroll dan naar beneden om de PerspeX te downloaden.

Nee tegen een Rwanda deal

vluchtelingenkamp.jpgzaterdag 25 februari 2023 Onlangs nam de Tweede Kamer een motie aan om bij Denemarken aan te sluiten voor asielbeleid en opvang in 3e landen. Dit wordt vaak aangeduid met het beoogde land van opvang, zoals een Rwanda-deal bijvoorbeeld. De motie van JA21 en het gedachtengoed wat erachter schuilt is steeds populairder geworden maar toch fout, riskant en gevaarlijk waar het helaas wel makkelijk en populair lijkt. In dit artikel de voordelen besproken en de nadelen uitgelicht. lees verder

ChristenUnie blijft onverzettelijk tegenover drugs - moet PerspectieF eerste aanzet geven voor meer maatwerk?

perspex drugs klein 2.pngdinsdag 27 september 2022 Sinds de invoering in de jaren ‘70 worden er grote vraagtekens gezet bij het unieke gedoogbeleid in Nederland omtrent het verkopen van wiet en hasjiesj. Aangezien het verkopen van wiet in een coffeeshop gedoogd wordt, maar het telen van wiet niet, ontstaat er logischerwijs een vraag voor illegaal wiet. Ook voor andere drugs moet de aanlevering komen uit de criminele wereld, dit omdat politieke partijen wereldwijd zich vaak sterk uitspreken tegenover elke soort drug. Zo ook de ChristenUnie, in het huidige programma laat de partij optekenen dat ze tegen normalisatie zijn van drugsgebruik - soft of harddrugs - en dat de coffeeshop geheel moet verdwijnen uit het straatbeeld. Alleen, is elke drug even slecht (hoe zit het dan met alcohol) en is verbieden het juiste pad naar een veilige samenleving? lees verder

Bezint eer ge begint: waarom de ChristenUnie niet verdere referenda moet accepteren

vote klein.pngzaterdag 03 september 2022 Het bindend correctief referendum is niet door de Eerste en Tweede Kamer aangenomen. De ChristenUnie is kritisch geweest op referenda, maar heeft voor deze wet gestemd. Gelukkig heeft deze wet het niet gehaald en bij de volgende poging mag de CU kritischer tegen zijn. Na een lang proces lag een wetsvoorstel weer in de Kamer. Nu het wetsvoorstel het niet heeft gehaald wil de SP het opnieuw proberen 1. . In dit artikel betoog ik waarom de ChristenUnie in het vervolg tegen moet stemmen als er geen ruimte is voor een verantwoord referendum tussen een te makkelijk en een onhaalbaar referendum. Dit gegeven dat het eigenlijk slechte besluitvorming is. lees verder

Opinie: Kun je als christen het scheppingsverhaal én de evolutietheorie geloven?

Evolutiewoensdag 02 februari 2022 De aarde is in zes dagen geschapen, toch? Maar door mutaties en natuurlijke selectie is de immense biodiversiteit op onze aarde ontstaan, ook waar toch? Hoe rijm je als christen het Bijbelse scheppingsverhaal met de volgende wetenschappelijke ontdekkingen: de wereld is ongeveer 4,5 miljard jaar oud en de mens en de chimpansee delen rond 99% van hun DNA? Zeker de jongere christen zal hier uiteindelijk tegen aanlopen, en dit kan verstrekkende gevolgen hebben voor zijn of haar geloof. Een reconstructie van mijn persoonlijke zoektocht naar antwoorden op deze vragen met handreikingen uit En de aarde bracht voort van Gijsbert van den Brink. lees verder

Lisa Westerveld: “Onderwijs is voor de kwetsbaarste kinderen het meest ingewikkeld georganiseerd”

Lisa Westerveldwoensdag 26 januari 2022 Wie een voorvechter van onderwijs zoekt in de Tweede Kamer, kan niet om Lisa Westerveld heen. In de Kamerfractie van GroenLinks heeft Lisa in de portefeuille: onderwijs en wetenschapsbeleid, langdurige zorg, GGZ en maatschappelijke opvang, coronabeleid, emancipatie, discriminatie jeugdzorg en media- en sportbeleid. Pittige thema’s met onderlinge raakvlakken, blijkt in dit interview. Onderwijs staat niet op zichzelf. “Ik snap goed dat ouders willen dat hun kind gaat studeren, want dat betekent dat je gemiddeld twee keer zoveel gaat verdienen als wanneer je niet hebt gestudeerd, zes jaar langer leeft en vijftien jaar langer in goede gezondheid leeft.” lees verder

Opinie: hoe kan PerspectieF een helder zicht op de toekomst bieden?

Bestuur 2021-2022 2.JPGdonderdag 25 november 2021 Het afgelopen jaar heeft mij doen twijfelen aan het nut van politieke jongerenorganisaties. De ene na de andere kwam slecht in de publiciteit; de SP koppelde zich los van Rood, dat 'te communistisch' zou zijn, JOVD, jeugdtak van de VVD, zou zich schuldig hebben gemaakt aan racistische en nazistische uitingen, en de jeugd van Forum voor Democratie, JFVD, zou er extreemrechtse trekjes op na houden. Het deed bij mij de vraag rijzen wat het doel nou eigenlijk is van een jeugdpartij (lees: PerspectieF) en, misschien nog wel relevanter, wat het doel zou moeten zijn. lees verder