PerspeX

De PerspeX is het verenigingsblad van PerspectieF, ChristenUnie-jongeren. Het magazine verschijnt vier keer per jaar. Abonnees en leden krijgen de PerspeX per mail, of, op verzoek, per post toegestuurd. Bekijk hier het laatste nummer, interessante columns of ons archief van oudere bladen.

Bezoek je de mobile site? Scroll dan naar beneden om de PerspeX te downloaden.

Opinie: baken de bevoegdheden van de NCTV beter af

NCTVwoensdag 05 mei 2021 Ontluisterend, onacceptabel, de vraag om een spoeddebat. Dat waren een paar van de reacties uit de Tweede Kamer net na de NRC-onthullingen over de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) en privacyschendingen in inlichtingenwerk. Maar is dit zo verrassend? Hoe zet je een veiligheidsorganisatie op om goed te functioneren binnen de rechtsstaat? Daarover in deze column meer. Eerst bespreek ik de situatie bij de NCTV, dan onze politiek-maatschappelijke omgang met veiligheid, en dan bespreek ik de oplossingen. lees verder

Opinie: Waar blijft de vleestaks?

vlees.jpgdinsdag 20 april 2021 Vandaag de dag zijn er weinig mensen die nog opkijken van de accijns op sigaretten en alcohol. Met de immense gezondheidskosten die wij als maatschappij moeten ophoesten om de schadelijke gevolgen van beide te beperken is het niet meer dan logisch dat bij aanschaf van een pakje shag of een biertje de gebruiker wat afstaat aan de belasting. Dat roken en drinken slecht voor de gezondheid is, weten we allemaal, maar weinig mensen realiseren zich dat een grote hoeveelheid (rood) vlees ook dodelijke gevolgen kan hebben. lees verder

Innovatief wonen: wat vinden PerspectieF'ers?

Innovatief wonendinsdag 13 april 2021 Tijdens de afgelopen Tweede Kamerverkiezingen werd duidelijk dat de huidige crisis op de woningmarkt een thema is die alle lagen van de samenleving treft. Alle partijen beloofden meer en sneller woningen te gaan bouwen, waardoor het thema geen vlammende debatten opleverden. Over innovatieve woningen werd amper gedebatteerd. Dat is jammer want dat er meer woningen moeten komen is al lange tijd duidelijk - onderzoeken voorspellen een noodzaak voor een miljoen extra woningen rond 2030. Wij als PerspeX sprongen gelukkig in dit gat en vulden een volledige editie over innovatief wonen om de politiek wat ideeën te geven! lees verder

Opinie: Stemmen op een ‘one-issuepartij’?

One-issue partijzaterdag 27 maart 2021 Redacteur: Pieter-Jan de Jong Waarom stemde jij op de partij waarop jij gestemd hebt? Stem je voor behartiging van je eigen belang? Kwam de partij bijvoorbeeld speciaal op voor de belangen van ... lees verder

Opinie: Wat doet Poetin nú weer?

Putinzaterdag 13 maart 2021 Poetin komt met de regelmaat van een klok in het nieuws. Zijn naam duikt nu met de vergiftiging en veroordeling van Navalny ook weer veelvuldig op in de media. De kritische noot vanuit het Westen volgde onmiddellijk. De Britse premier Johnson noemde de veroordeling van de belangrijke oppositieleider´pure lafheid´. Ook onze minister Blok van Buitenlandse Zaken, Duitse Bondskanselier Merkel en de voorzitter van de Europese Commissie Von der Leyen verwierpen en veroordeelden de straf van Navalny. Artikelen en analyses volgden hen op de voet, evenals (symbolische) sancties vanuit de EU tegen Russische hooggeplaatste ambtenaren. De waarom-vraag wordt echter pijnlijk weinig gesteld: waarom veroordeelt Poetin deze activist, en wat wil hij ermee bereiken? lees verder