PerspeX

De PerspeX is het verenigingsblad van PerspectieF, ChristenUnie-jongeren. Het magazine verschijnt vier keer per jaar. Abonnees en leden krijgen de PerspeX per mail, of, op verzoek, per post toegestuurd. Bekijk hier het laatste nummer, interessante columns of ons archief van oudere bladen.

Bezoek je de mobile site? Scroll dan naar beneden om de PerspeX te downloaden.

Opinie: Moet de kiesleeftijd naar 16 jaar?

Kiesleeftijdzaterdag 27 februari 2021 ‘Moet de kiesgerechtigde leeftijd naar 16 jaar?’ Ik houd van discussie, dus ik gooi deze vraag in de groep. Een gezelschap van sceptici, zo blijkt. Ik ben de enige voorstander. Waarom ik voor ben? Omdat het loont het politiek bewustzijn van jongeren eerder aan te wakkeren, en omdat een lagere kiesgerechtigde leeftijd het nut van dat politieke bewustzijn een stuk concreter maakt voor diezelfde jongeren. lees verder

Opinie: Is 'blijf van onze hulpverleners af' voldoende voor een taakstrafverbod?

Taakstrafverbod.jpgmaandag 15 februari 2021 Een taakstrafverbod. De afgelopen week kwam het volop in het nieuws, met name naar aanleiding van de rellen die plaatsvonden na de invoering van de avondklok. Tijdens deze rellen vond er veel geweld plaats tegen politieagenten, boa’s en andere hulpverleners. Om dit geweld te verminderen wil het kabinet dat de rechtbank geen taakstraf maar een gevangenisstraf oplegt voor geweldplegers tegen hulpverleners en handhavers. lees verder

Opinie: Wat telt écht?

Verkiezingsprogrammawoensdag 03 februari 2021 Kiezen voor wat écht telt. Het klinkt heel mooi, en dat kán het ook zijn. Maar wat telt er nu echt? Om daarachter te komen, las ik om te beginnen maar eens het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie. Honderdvierenveertig pagina’s. A4. Geen voet- of eindnoten, geen voor-, na, - of dankwoord. Het is een flink boek. Nu houd ik van lezen, dus dat was voor mij geen enkel probleem. Maar de manier waarop Gert-Jan Segers op Instagram gekscherend in twee minuten poogt samen te vatten wat er in het partijprogramma staat (#mand!) geeft aan dat het nog niet zo eenvoudig is om te benoemen wat écht telt. Nu is dat begrijpelijk: de ChristenUnie is een smeltkroes van heel diverse christenen, en vanuit de geschiedenis bestaan er meerdere standpunten, zo goed mogelijk verenigd in één partij, in één partijprogramma. lees verder

Nagorno-Karabach: over Russische machtsspelletjes

Nagorno-Karabachdonderdag 21 januari 2021 Op 10 november 2020 sloot Rusland een akkoord tussen Armenië en Azerbeidzjan. De oorlog in de zes weken daarvoor in de bergregio Nagorno-Karabach is waarschijnlijk velen ontgaan. Midden- en Oost-Europa is in het algemeen een onbekende regio bij de meeste mensen. Dit is waarom we Nagorno-Karabach ook na dit vredesbestand zéker moeten blijven volgen. lees verder

Opinie: is de kabinetsval dé stap?

Den Haag torentjevrijdag 15 januari 2021 De knoop is doorgehakt: kabinet-Rutte III heeft aangekondigd af te treden. Een vertrek waar in de afgelopen maanden rondom de toeslagenaffaire steeds meer over gespeculeerd werd. De vraag die meteen gesteld wordt was: is het genoeg? Een terechte vraag. Want is dit vertrek dé stap om te tonen dat het kabinet de verantwoordelijkheid neemt over het falen van het systeem? Is hiermee de kous af? Of is dit een eerste stap, een opmars naar meer stappen? lees verder