PerspeX

De PerspeX is het verenigingsblad van PerspectieF, ChristenUnie-jongeren. Het magazine verschijnt vier keer per jaar. Abonnees en leden krijgen de PerspeX per mail, of, op verzoek, per post toegestuurd. Bekijk hier het laatste nummer, interessante columns of ons archief van oudere bladen.

Bezoek je de mobile site? Scroll dan naar beneden om de PerspeX te downloaden.

Lisa Westerveld: “Onderwijs is voor de kwetsbaarste kinderen het meest ingewikkeld georganiseerd”

Lisa Westerveldwoensdag 26 januari 2022 Wie een voorvechter van onderwijs zoekt in de Tweede Kamer, kan niet om Lisa Westerveld heen. In de Kamerfractie van GroenLinks heeft Lisa in de portefeuille: onderwijs en wetenschapsbeleid, langdurige zorg, GGZ en maatschappelijke opvang, coronabeleid, emancipatie, discriminatie jeugdzorg en media- en sportbeleid. Pittige thema’s met onderlinge raakvlakken, blijkt in dit interview. Onderwijs staat niet op zichzelf. “Ik snap goed dat ouders willen dat hun kind gaat studeren, want dat betekent dat je gemiddeld twee keer zoveel gaat verdienen als wanneer je niet hebt gestudeerd, zes jaar langer leeft en vijftien jaar langer in goede gezondheid leeft.” lees verder

Opinie: hoe kan PerspectieF een helder zicht op de toekomst bieden?

Bestuur 2021-2022 2.JPGdonderdag 25 november 2021 Het afgelopen jaar heeft mij doen twijfelen aan het nut van politieke jongerenorganisaties. De ene na de andere kwam slecht in de publiciteit; de SP koppelde zich los van Rood, dat 'te communistisch' zou zijn, JOVD, jeugdtak van de VVD, zou zich schuldig hebben gemaakt aan racistische en nazistische uitingen, en de jeugd van Forum voor Democratie, JFVD, zou er extreemrechtse trekjes op na houden. Het deed bij mij de vraag rijzen wat het doel nou eigenlijk is van een jeugdpartij (lees: PerspectieF) en, misschien nog wel relevanter, wat het doel zou moeten zijn. lees verder

Opinie: jongere, denk aan je pensioen!

pensioensparenmaandag 08 november 2021 De meeste jongeren denken nog niet na over hoe hun financiële plaatje eruit ziet als het pensioen aanbreekt. Dit is echter wel belangrijk. Nu (of over enkele jaren) begin jij al met het sparen voor jouw pensioen en het pensioen is als je 67 (of ouder) bent erg belangrijk. Als je in loondienst bent, bouw je vaak pensioen op via jouw werkgever. Dat kan je controleren op je loonstrook. Momenteel gaat het alleen niet goed in pensioenland, met name voor jongeren. Dat zal ik uitleggen. lees verder

Carola Schouten: ‘Het is de rol van PerspectieF om de moederpartij scherp te houden’

Anne Paul Roukema.jpgmaandag 01 november 2021 Carola Schouten kwam in 2011 voor het eerst in de Tweede Kamer voor de ChristenUnie en is onderhand uitgegroeid tot één van de boegbeelden van de partij. Als minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (demissionair sinds 15 januari 2021) is ze moeilijke beslissingen niet uit de weggegaan, met pittige dossiers zoals de stikstofcrisis en de corona-uitbraken in nertsenfokkerijen, wat dikwijls leiden tot veel media-aandacht. Daarnaast was ze als vicepremier nauw betrokken met het managen van de coronacrisis; in het Catshuis moest elke week opnieuw de koers van het land bepaald worden. Carola: ‘Soms kijk je terug en besef je pas hoe ontzettend druk het is geweest.’ lees verder

Dubbelinterview: de afgelopen vijf jaar PerspectieF en ChristenUnie