PerspeX

De PerspeX is het verenigingsblad van PerspectieF, ChristenUnie-jongeren. Het magazine verschijnt vier keer per jaar. Abonnees en leden krijgen de PerspeX per mail, of, op verzoek, per post toegestuurd. Bekijk hier het laatste nummer, interessante columns of ons archief van oudere bladen.

Bezoek je de mobile site? Scroll dan naar beneden om de PerspeX te downloaden.

Dubbelinterview: de afgelopen vijf jaar PerspectieF en ChristenUnie

Dubbelinterview banner.pngvrijdag 15 oktober 2021 Voor de lustrumeditie van de PerspeX hebben redacteuren Eliatha van de Bruinhorst en Antrude Oudman tien enthousiaste en/of bestuurlijke PerspectieF’ers gevraagd naar de relatie met de ChristenUnie. De analyse zelf staat in het magazine, we geven delen van het interview met twee oud-bestuurders als voorproefje. Hoe was de relatie met onze moederpartij de afgelopen vijf jaar? Wat zijn risico’s? Welke houding moet PerspectieF innemen? Christel Monrooij (penningmeester 2017-18) en Siewerd de Jong (voorzitter 2018-20) laten hun licht erover schijnen. lees verder

Opinie: over absurde uitspraken van extreme politici

Ophef.jpgvrijdag 08 oktober 2021 Fascinerend hoe dat gaat. Ik ga van spotten naar inhoudelijk weerleggen naar kwaadheid naar wanhopen. Waar ik het over heb? Over extreme politici die extreme uitspraken doen. Ik zeg expres niet extreemrechts of radicaalrechts, want links kan er ook wat van. Of midden. Houd dit in gedachten omdat ik een radicaalrechtse politicus als voorbeeld neem. lees verder

Opinie: politici moeten de tuin gaan onderhouden

gast.jpgvrijdag 24 september 2021 In 1759 verscheen het boek 'Candide, ou l’optimisme', van Voltaire. In dit verhaal maakt de Franse verlichtingsdenker korte metten met de toenmalige optimistische filosofie. Het grote idee achter die filosofie was dat we als mensen in de best mogelijke wereld leefden. Weliswaar niet perfect, maar wel de best mogelijke. In Candide (het best vertaald als “oprecht”) volgt de lezer de belevenissen van een jongeman die Candide heet en heilig gelooft in deze optimistische levensvisie. Candide is op rondreis door de wereld en daarbij komt hij mensen tegen die verschrikkelijke dingen hebben meegemaakt. Ook krijgt hij zelf een stevige portie ellende toegediend. Lang houdt Candide voor zichzelf vol dat hij tóch in de best denkbare wereld leeft. Maar uiteindelijk geeft hij het op: hij keert zich af van alle filosofische beslommeringen en spreekt de gevleugelde woorden: il faut cultiver notre jardin (wij moeten ons tuintje bijhouden). lees verder

Opinie: Waarom hebben we nog geen Grondwettelijk hof?

grondwettelijk hof.jpgvrijdag 10 september 2021 We moeten een aantal discussies vanuit het nieuw sociaal contract en de nieuwe bestuurscultuur nog goed met elkaar, als samenleving en als politiek, voeren. Zijn alle lessen geleerd? Zijn alle adviezen gewogen en misschien opgevolgd? Een van de belangrijkste lessen van de toeslagenaffaire en van genoeg andere dossiers is over grondrechten en macht en tegenmacht. En juist daar is iets merkwaardigs aan de gang dat we recht moeten zetten. In deze column een grondwettelijk hof, en waarom we zo toetsing aan de grondwet nodig hebben voor betere rechtsbescherming en machtenscheiding. lees verder

Opinie: vrouwonvriendelijke lessen op Koranscholen vallen niet binnen vrijheid van onderwijs

onderwijs.jpgdonderdag 05 augustus 2021 In februari debuteerde Lale Gül met de keiharde roman Ik ga leven, waarin ze genadeloos afrekent met haar conservatief islamitische ouders en gemeenschap. Het boek geeft daarnaast ook een uniek kijkje achter de schermen bij de Koranschool waar Gül verplicht in het weekend naar toe werd gestuurd. Zo beschrijft ze dat in haar Koranschool schoolmeisjes worden bijgebracht dat ze ondergeschikt zijn aan de man en dat de gehele westerse wereld de vijand van de islam zou zijn. De ChristenUnie is een groot voorstander van de vrijheid van onderwijs, maar waar trek je de grens? Ik las het boek (aanrader!) en schrok van de ongepaste praktijken binnen salafistische Koranscholen. Ik roep op tot vrijheid van onderwijs, maar binnen de perken van artikel 1 van de Grondwet, waarin staat dat iedereen – man, vrouw, hetero, homo- gelijk behandeld moet worden. lees verder