Staatssecretaris Van der Burg geeft gehoor aan aanklacht PerspectieF

WhatsApp Image 2023-05-24 at 19.12.31.jpeg
Door Bestuur van PerspectieF op 24 mei 2023 om 19:13

Staatssecretaris Van der Burg geeft gehoor aan aanklacht PerspectieF

Initiatiefnemers aanklacht 'Nooit meer buiten slapen' verwelkomen belofte van staatssecretaris Van der Burg en dringen aan op mensenrechten in de hele asielketen

De initiatiefnemers achter de aanklacht 'Nooit meer buiten slapen' PerspectieF, Micha Nederland, MiGreat, We Gaan Ze Halen en DeGoedeZaak, hebben met tevredenheid gereageerd op de recente belofte van staatssecretaris Eric van der Burg, kort na het Tentprotest in Ter Apel, dat er dit jaar geen asielzoekers in het gras bij Ter Apel zullen slapen. Wel benadrukken ze dat de bescherming van mensenrechten gewaarborgd moet zijn op alle plekken in de asielketen. Ook benadrukken ze dat buitenslapers op andere locaties dan Ter Apel net zo onacceptabel zijn.
Daarnaast waken de initiatiefnemers voor de hoge kosten van de nood- en crisislocaties, die tot nu toe betaald worden uit het budget voor ontwikkelingssamenwerking. De noodzaak voor een duurzame langetermijnoplossing is nu dringender dan ooit tevoren. De initiatiefnemers roepen op tot kleinschalige opvang en beamen met Van der Burg dat alle gemeenten hun verantwoordelijkheid moeten nemen in de maatschappelijke asielopgave.
Eerder heeft staatssecretaris Van der Burg gereageerd op de aanklacht via een tweet:
"We moeten er alles aan doen om dat te voorkomen en ik kan daar zeker de hulp van de aanklagers bij gebruiken; spreek je partijleden aan, vraag of ze ook in hun gemeenten opvang willen of eventueel meer opvang willen."
De initiatiefnemers van 'Nooit meer buiten slapen' erkennen de inzet van staatssecretaris Van der Burg om dit prangende probleem aan te pakken en waarderen zijn oproep aan de aanklagers om betrokkenheid te tonen. Ze nemen deze uitnodiging aan en zullen hun inspanningen intensiveren om bewustwording te creëren en steun te mobiliseren binnen hun netwerken.
In hun pleidooi voor kleinschalige opvang pleiten de initiatiefnemers voor een menswaardig en respectvol ontvangstsysteem voor asielzoekers, waarbij de rechten en waardigheid van ieder individu gewaarborgd zijn. Ze benadrukken dat dit geen exclusieve verantwoordelijkheid is van enkele gemeenten, maar een collectieve inspanning vereist van alle gemeenten in Nederland. Alleen door gezamenlijk op te treden, kunnen we een eerlijke en duurzame oplossing vinden voor de uitdagingen in de asielopvang.
De initiatiefnemers van 'Nooit meer buiten slapen' zijn vastbesloten om door te gaan met hun streven naar een humane en inclusieve samenleving, waarin mensen in nood, ongeacht hun achtergrond, veiligheid en bescherming kunnen vinden. Ze roepen de samenleving op om hun inspanningen te steunen en de dialoog over dit belangrijke onderwerp voort te zetten.