In gesprek met… Klariska ten Napel, herkozen voorzitter ECPYouth

117972187_685750941978387_4029184458226292088_n.jpgmaandag 17 augustus 2020 17:59

Waar kunnen leden van PerspectieF jou van kennen?

PerspectieF’ers kunnen mij kennen als oud Internationaal Secretaris van PerspectieF. Tussen 2016 en 2018 ben ik heel actief geweest binnen PerspectieF. Daarnaast heb ik vorig jaar op de lijst gestaan voor de Europese verkiezingen en heb daarvoor met PerspectieF campagne gevoerd. En natuurlijk als voorzitter van ECPYouth. Van allerlei internationale en Europese dingen dus vooral.

Jij was in de afgelopen jaren ook al voorzitter van ECPYouth. Wat heb jij in die jaren kunnen betekenen voor ECPYouth?
Ik durf te geloven dat ik heb mogen bijdragen aan de continuïteit van de organisatie. We hebben het financieel niet makkelijk gehad de afgelopen jaren en moesten daarom keuzes maken. Daar zijn we sterker en vooral scherper als organisatie uit gekomen. Ook hebben we veel gebouwd aan de interne structuren van de organisatie. Dat was nodig. Maar, daar hebben jullie als lidorganisatie natuurlijk weinig van gezien. Wat jullie wel gezien hebben zijn mooie evenementen, leerzame reizen en publicaties rondom Fake News en Artificial Intelligence (de afgelopen jaarthema’s).

Als je mensen vraagt wat ze het mooiste vinden aan ECPYouth, is vrijwel altijd het antwoord de bijzondere contacten die ontstaan met mensen uit heel Europa en hoeveel ze geleerd hebben van de veelheid van culturen, talen en landen. Maar vooral ook de verbondenheid in geloof en de politieke interesse. Mensen worden echt opgebouwd, geïnspireerd en toegerust om in hun eigen land meer als christen politiek actief te zijn. Ik geloof dat ECPYouth je een rijker mens kan maken.

Inmiddels ben jij dus herkozen. Kwam dit voor jou als een verrassing?
Niet helemaal natuurlijk. Ik ben al een tijdje voorzitter, de mensen kennen mij en ik ken de mensen en organisaties. ECPYouth ken ik, mede door PerspectieF, ondertussen al jaren en ik heb me altijd met veel liefde voor deze mooie organisatie ingezet. Maar ik had natuurlijk een mooie tegenkandidaat, dus helemaal zeker van je zaak ben je dan toch niet. Dat is het mooie aan het democratische proces: het is aan de leden wie ze willen hebben. Ik ben dankbaar dat ik door mag gaan en heb zin in de aankomende termijn.

Wat zijn jouw plannen voor de komende jaren bij ECPYouth?
We zitten nu in een bijzondere tijd, dus ik vind dit een lastige vraag om te beantwoorden. Ergens hopen we als organisatie, net zoals iedereen, dat we over een tijdje weer terug kunnen naar business as usual. Mocht dat niet zo zijn, dan zullen we onze plannen moeten aanpassen en onszelf een beetje opnieuw moeten uitvinden. Onze plannen hangen altijd samen rondom de focuspunten ‘connect, inspire & equip’. Dat is waar ECPYouth sterk in is en wat praktisch haalbaar is met mensen over heel Europa.

Concreet zijn we bezig contacten in nieuwe landen aan te boren. Om het netwerk nog meer divers te maken en daardoor de leerzame uitwisseling van politiek, christen zijn en cultuur te verdiepen. Voor sterke organisaties, maatschappijen en een beter Europa. Het thema waar we het aankomende seizoen mee aan de slag gaan: building back a better Europe. Daarnaast willen we toewerken naar meer politieke impact in Brussel en denken we lange termijn met het ontwikkelen van een-jarig programma voor het toerusten van christelijke Europese politieke jongeren. Mooie dingen dus om bij aan te haken.

Lang niet alle leden van PerspectieF zijn betrokken bij ECPYouth. Wat zou je tegen hen willen zeggen?
Haak dus aan bij onze activiteiten. En ik zou vooral willen zeggen dat ze al lid zijn van ECPYouth door hun lidmaatschap van PerspectieF. Velen beseffen dat niet en zien ECPYouth als een aparte organisatie. Als PerspectieF’er ben je onderdeel van ECPYouth en daarom meer dan welkom bij events of om actief mee te werken in een werkgroep, als bestuurslid of andere dingen. We hebben een groot netwerk in Europa waar we je graag mee verbinden en we zijn altijd op zoek naar actieve mensen die iets moois hebben bij te dragen op internationale en Europese thematiek en willen leren over de Nederlandse grenzen heen. En je houdt er vrienden door heel Europa aan over.

Archief > 2020