Terugblik Brusselreis 2019

Brusselreis 2019.jpgzaterdag 09 februari 2019 14:49

Afgelopen dinsdag vertrok een groep van twintig PerspectieF’ers naar Brussel om de Europese Unie beter te leren kennen. Eén van de deelnemers, Thomas Vreugdenhil, schreef een korte terugblik over deze tweedaagse excursie.

Op dinsdagochtend vertrokken we naar Brussel. Onderweg was er ruimte om je reisgenoten te leren kennen, mede door een kennismakingsspel. In Brussel aangekomen gingen we meteen aan de slag. Na een korte lunchpauze liepen we richting de Permanente Vertegenwoordiging van Nederland aan de Europese Unie (EU). De ambtenaren hier vertegenwoordigen ons land in de EU. Daarvoor krijgen ze opdrachten vanuit Den Haag. Vervolgens gingen we naar het Huis van de Nederlandse Provincies. Hier werken alle Nederlandse provincies samen om gehoord te worden in Brussel. Door middel van lobbyen probeert de organisatie invloed uit te oefenen op het beleid van de EU. Samen sta je namelijk sterker en kan je dus meer bereiken.

Toen was het alweer tijd om naar het hotel te gaan. Na aankomst bij het hotel, gingen we nog kort in debat over de stelling of er een Europees leger moet komen. Nadat we gedebatteerd hadden, was het tijd om te eten. De avond werd afgesloten met een borrel.

De volgende ochtend waren we al vroeg op om naar het Europees Parlement te gaan. Daar kregen we eerst een korte presentatie waar ook de mogelijkheid was om vragen te stellen. Natuurlijk kon een bezoek aan de publieke tribune niet ontbreken. Omdat we een afspraak hadden met de ChristenUnie-fractie, mochten wij ook naar het officiële gedeelte. Daar mochten wij de lunch gebruiken met de fractiemedewerkers. Dit gaf de mogelijkheid om nog extra vragen te stellen.

Na het bezoek aan de fractie, gingen we naar het Huis van de Europese Geschiedenis. Hier leerden we meer over de geschiedenis van Europa en hoe de EU uiteindelijk tot stand is gekomen. Na het museum bezochten we nog wat bekende plekken in Brussel, zoals de Grote Markt. Daarna was het alweer tijd om terug naar huis te gaan.

Al met al was het een uiterst geslaagde excursie. Ik ben blij dat ik de stap heb genomen om mee te gaan op deze excursie. Ook zal ik zeker andere PerspectieF-activiteiten bezoeken.

Wil jij net als Thomas op de hoogte blijven van de activiteiten van PerspectieF of actief worden? Meld je dan nu aan via: https://www.perspectief.nu/nl/actiefworden!

Reacties op 'Terugblik Brusselreis 2019'

Archief > 2019