Jongeren RPF en GPV gaan fuseren

vrijdag 03 maart 2000 20:25

Van onze redactie politiek

HARDINXVELD – De RPF- en GPV-jongeren vormen vanaf september één organisatie. Daarbij zullen de bestaande afdelingen waarschijnlijk verdwijnen. Daarvoor in de plaats komen er plaatselijke contactpersonen. De nieuwe jongerenorganisatie wil de banden met de SGP aanhalen.

Op zaterdag 13 mei zullen de ledenvergaderingen van de jongerenorganisaties een beslissing nemen over de fusie. Uit een enquête onder de RPF-jongeren blijkt dat 70 procent van hen voor samengaan met de GPV-jongerenorganisatie GPJC is. Van de overige 30 procent is niet iedereen tegen, maar een aanzienlijk deel wil een lager tempo.  Onder de GPV-jongeren is ook een enquête gehouden. Daar is minder dan 70 procent voor een fusie met de RPF-jongeren, maar er is wel een duidelijke meerderheid.

RPF-jongerenbestuurslid D. van Lingen deelde dit gisteren mee tijdens een bijeenkomst van de RPF-jongeren in Hardinxveld-Giessendam. De bijeenkomst was de eerste in een reeks van acht discussieavonden waarin de landelijke besturen van de RPF-jongeren en de GPV-jongeren de mening van hun leden willen peilen over de voorgenomen fusie en over de manier waarop de politiek interessant voor jongeren kan zijn.

Belangstelling voor deze eerste avond was er nauwelijks. Naast het vijfkoppige bestuur van de RPF-jongerenafdeling waren er twee belangstellenden. Van GPJC-zijde was helemaal niemand aanwezig.

Van Lingen, aanwezig namens de landelijke vereniging van RPF-jongeren, verklaarde dat vrijwel alle afdelingen van de RPF-jongeren een slapend bestaan leiden. Bij de GPV-jongeren is dat iets beter, maar niet veel. Daarom wil de nieuwe organisatie af van de plaatselijke en regionale afdelingen. Er moeten plaatselijke contactpersonen komen, die ideeën voor regionale activiteiten aandragen. Voor de uitwerking en financiering krijgen ze hulp vanuit de landelijke organisatie.

Op landelijk niveau willen de jongeren de onderlinge discussie gaan verbeteren. Dat zal gebeuren door de jongeren de mogelijkheid te geven om tijdens landelijke bijeenkomsten moties in te dienen.

Naam
Tijdens overleg van de voorzitters van de jongerenorganisaties van RPF, SGP en GPV is twee weken geleden afgesproken dat de organisaties zo mogelijk wat vaker naar buiten toe zullen optreden, bijvoorbeeld in het reageren op kwesties als euthanasie en het homohuwelijk.
De naam voor de nieuwe RPF/GPV-jongerenorganisatie is nog niet bekend. „Het moet een pakkende naam zijn. We denken aan een constructie zoals de GroenLinks-jongeren hebben, namelijk: Dwars, jongeren in GroenLinks”, aldus Van Lingen.

Bron: Reformatorisch Dagblad, 3 maart 2000

Reacties op 'Jongeren RPF en GPV gaan fuseren'