Leeskring politieke filosofie CDJA & PerspectieF

Leeskringzaterdag 05 september 2020 19:14

In het studiejaar 2020/2021 gaan we door met de leeskring die we vorig jaar zijn gestart. Vorig jaar hebben we de bronnen van christelijke politiek bestudeerd. Dit jaar willen we ons verdiepen in een aantal politiek filosofische werken. We lezen klassieke en hedendaagse politiek-filosofische werken en zoeken de verbinding met de traditie van CDA en de ChristenUnie.

Zowel het CDA als de ChristenUnie hebben een rijke traditie van denkers die de moeite waard zijn om te bestuderen. We zullen daarom ook uitstapjes maken naar denkers uit deze traditie. In deze leeskring krijg je de kans om samen met anderen ingeleid te worden in een aantal prachtige politiek-filosofische werken.

In het seizoen 2020-2021 zullen we een aantal leesavonden houden op de donderdagen. De nadruk tijdens de avonden ligt op het verstaan van de denkers en het relateren van hun denken aan ons huidige politieke optreden. We doen dit aan de hand van klassieke en hedendaagse denkers die een diepgaande invloed op onze traditie hebben achterlaten. Denk bijvoorbeeld aan Dante en Thomas van Aquino maar ook aan Kuyper, Scholten en Siedentop. Elke avond wordt ingeleid door een spreker die ons helpt om het denken van de auteur beter te begrijpen. Er is veel ruimte voor interactie en discussie.

Locatie is nog onder voorbehoud. Vooraf bestaat de mogelijkheid om samen te eten (18:30) waarna om 20:00 het programma van start gaat. We zullen steeds op donderdagavonden bijeen komen. De avond duurt tot 22:00. Als je je aanmeldt, verwachten we ook dat je alle avonden aanwezig zult zijn. Het is belangrijk dat je vooraf het boek aanschaft en leest. Vele boeken zijn tweedehands beschikbaar.

De eerste avond over Thomas van Aquino vindt plaats op donderdagavond 24 september.

Interesse?

Vanwege de vele aanmeldingen vragen we een kleine bijdrage. Ook als je geen lid bent van het CDJA of PerspectieF, maar je wilt verdiepen in politieke filosofie ben je welkom. Aanmelding kan door middel van volgend formulier: Aanmeldformulier: Leeskring

De deadline voor opgave is zaterdag 12 september 2020. Er is ruimte voor 15 deelnemers. We proberen een gelijk deelnemersaantal van PerspectieF en CDJA na te streven.

Programma (onder voorbehoud):

• Thomas van Aquino, Over de wet. Spreker: Prof. Rudi te Velde
  • Dante, De Monarchia en stukken uit Divina Commedia. Spreker: mr. Maarten Neuteboom
  • Kuyper, Soevereiniteit in eigen kring. Spreker: volgt.
  • Scholten, Beginselen van Samenleving. Spreker: dr. T. Slootweg
  • Paus Leo, Rerum Novarum. Spreker: volgt.
  • Strauss, German nihilism. Spreker: dr. B. J. Spruyt
  • Siedentop, Inventing the Individual. Spreker: volgt.
  • Plato, Politeia. Spreker: dr. H. Klink.
  • Dostojevski, Gebroeders Karamazov (De Grootinquisiteur). Spreker: mr. dr. Claudia Bouteligier.

Archief > 2020