Bestuur NSDHdinsdag 11 april 2017 07:41

PerspectieF, ChristenUnie jongeren doneert haar eigen bestuursvergoeding aan het bestuur van studentenvereniging Navigators Den Haag. Dit doen de ChristenUnie jongeren na uitspraken van demissionair minister van onderwijs Bussemaker. Bussemaker keurde het besluit van de Haagse Hogeschool om bestuur vergoeding voor Navigators in te houden goed, omdat deze een evangeliserende doelstelling in haar statuten heeft staan. De toegankelijkheid van de studentenvereniging wordt hiermee beperkt, aldus Bussemaker.

“Het weigeren van de vergoeding is ronduit bizar. In vrijwel elke andere studentenstad ontvangen christelijke studentenverenigingen wel een bestuursbeurs. Elke studentenvereniging kent zijn eigen cultuur en gewoonten, en zal dus altijd voor een deel van de studenten minder toegankelijk zijn. Daarnaast mogen verenigingen in Nederland op een bepaalde levensbeschouwelijke overtuiging gebaseerd zijn. Dat Minister Bussemaker het onthouden van de bestuursbeurs van een christelijke studentenvereniging nu ineens goedkeurt, geeft een verkeerd signaal. Zij beperkt daarmee de vrijheid van godsdienst,” laat voorzitter Jarin van der Zande vandaag in het Nederlands Dagblad weten.

PerspectieF, ChristenUnie-jongeren staat voor de vrijheid van godsdienst, en voelt zich door deze uitspraak zelf ook aangesproken vanwege de christelijke grondslag. PerspectieF ontvangt ook een bestuursvergoeding, terwijl de politieke jongerenorganisatie vergelijkbare statuten hebben. “Als een studentenvereniging met andere, niet-christelijke levensovertuiging hetzelfde lot had getroffen, waren wij ook in de bres gesprongen. De vrijheid die je voor jezelf gunt, moet je ook de ander gunnen.”

PerspectieF, ChristenUnie-jongeren zal de vergoeding van deze maand later deze week aanbieden aan het bestuur van Navigators Den Haag.

Reacties op 'PerspectieF schenkt eigen bestuursbeurs aan studentenvereniging Navigators na uitspraken Bussemaker.'

Archief > 2017