De invloed van PerspectieF in.. Amsterdam

Gerjanzaterdag 24 februari 2018 17:52

In de laatste weken voor de campagne maakt PerspectieF een rondje langs de lokale ChristenUnie afdelingen. Welke thema's zijn belangrijk voor hen? Aan het woord is Gerjan van den Heuvel, nummer 11 voor de ChristenUnie in Amsterdam.

Prestatiedruk onmiskenbaar hoog
"De prestatiedruk is de afgelopen jaren onmiskenbaar hoog voor jongeren. Als praeses van een studentenvereniging ben ik een jaar lang stevig ondergedompeld geweest in het studentenleven en ik heb veel studenten gezien die de druk niet aan konden. De maatschappij geeft de boodschap af dat je zelf verantwoordelijk bent voor je succes en dat het leven zo mooi wordt als je het zelf maakt. Echter, niet elke jongere of student krijgt dat voor elkaar en de zeepbel van de maakbaarheid spat uiteen en resulteert in een burn-out of depressie.

Kan het ook anders?
Gerjan: "In een samenleving waarin weinig van voren is bepaald en dus veel onzeker is, moet je zelf het leven vorm geven. Dat kan pas echt op een zinvolle manier als je in relatie tot de ander staat. Het leven lijkt namelijk leeg als je als individu alleen op jezelf gericht bent."

Hoe ga je dat in Amsterdam doen?
Het wordt ontzettend spannend of de ChristenUnie in Amsterdam een zetel gaat halen. Iedere stem telt. Gerjan vertelt welk verschil de ChristenUnie in de stad zou kunnen maken:  "Zeker in een stad als Amsterdam is de kans groot dat jongeren op zoek naar vrijheid opgeslokt worden in de anonimiteit en uiteindelijk veel moeite ervaren wanneer ze richting en betekenis aan hun leven proberen te geven. Het is dan uiterst belangrijk dat men sociale verbanden heeft waar men terecht kan, in gesprek kan gaan met de ander en uit de anonimiteit stapt. Uiteindelijk heeft iedereen daar behoefte aan omdat het structuur en invulling geeft aan het leven. Ik denk dan bijvoorbeeld aan studentenverenigingen en sportclubs. Dat zijn dan de plekken waar je gevormd wordt en leert om samen te leven in een complexe maatschappij. De gemeente doet er goed aan volop de ruimte te geven aan dergelijke organisaties!"

Reacties op 'De invloed van PerspectieF in.. Amsterdam'

Archief > 2018