Ledenweekend

Schermafbeelding 2018-04-26 om 09.52.24donderdag 26 april 2018 09:50

In april zijn we als PerspectieF met elkaar op ledenweekend geweest in Nijkerk. Twee nieuwe leden waren mee en hebben hier een leuk stuk over geschreven. Zien we jou volgend jaar ook?

Vorig jaar begon het verslag van het landelijk ledenweekend met de zin: “Na al langere tijd de dagen afgekruist te hebben op de kalender was het dan eindelijk zo ver”. Van dagen afkruisen was bij ons geen sprake! Wij vroegen ons vooral af: “Waar houdt PerspectieF zich eigenlijk mee bezig en wat is er zoal te doen?” Na twee weken lidmaatschap vielen we met de neus in de boter, want de eerste activiteit op de planning bleek het ledenweekend te zijn

Vol verwachting verlieten we het hoge noorden, we lieten het aardbevingsgebied achter ons en kwamen op een idyllische kampeerboerderij zonder scheuren in de muren. Vrijdagavond begon met een lekkere maaltijd, waarbij we elkaar wat beter leerden kennen. De gesprekken gingen al snel de diepte in met de komst van Sander van ’t Foort, de man die de CU in Renswoude van 1 naar 4 zetels geholpen heeft en actief is binnen de gemeente op het gebied van duurzaamheid. Wat is duurzaamheid precies? We kregen uitleg over de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelen, opgesteld door de VN, om de wereld tot een betere plek te maken in 2030. Waar halen wij onze energie vandaan? Moeten er meer windmolens geplaats worden, zelfs als de meerderheid van de mensen zou zeggen: “Not in my back yard!” En hoe zit het met elektrische auto’s? In hoeverre heeft het zin om te investeren in oplaadpalen door heel Nederland terwijl de eerste auto’s zichzelf al kunnen opladen? Achter vele discussies schuilt een dilemma: moet je nú handelen of de ontwikkelingen nog even afwachten?

De avond ging verder met een pubquiz over de meest uitlopende feitjes. Hoewel we de naam van de eerste hond in de ruimte niet meer konden bedenken, was het een geslaagde afsluiting van de avond!

Zaterdag stond allereerst in het teken van de vraag: “Wat is goed onderwijs?” Prof. Dr. Jan Hoogland benaderde deze vraag vanuit filosofische en sociologische invalshoek. Misschien leggen wij in onze maatschappij wel teveel nadruk op hoger (academisch) onderwijs. Moeten we het verschil tussen hoger en lager opgeleid niet heel anders benaderen? Je zou kunnen zeggen dat de één hoogopgeleid is met het hoofd en de ander hoogopgeleid is met de handen. En zou het onderwijs niet veel meer moeten gaan over de vraag hoe je een goede burger wordt in de samenleving?

Genoeg geluisterd en gediscussieerd! Het was tijd voor een voetbal- en volleybaltoernooi, waarbij de nodige schwalbes met bijhorend geschreeuw niet uitbleven. Na een snelle, maar nodige douchebeurt was het alweer tijd voor een documentaire en discussie over het onderwerp prestatiedruk. Er was veel ruimte voor persoonlijke ervaringen; prestatiedruk bleek iets te zijn waar iedereen zich in meer of mindere mate in herkende. Hierover werd dan ook nagepraat tijdens de aansluitende barbecue met uiteraard vlees- én vegaburgers! De avond werd gezellig afgesloten met een kampvuur en een overdosis aan marshmallows. Oh, en natuurlijk kon de gitaar niet ontbreken. We wisten de beheerder te ontroeren met onze versie van ‘Piano Man’.

Na een ietwat korte nacht stond de volgende spreker alweer op de stoep. De zondagse overdenking sloot goed aan bij het thema prestatiedruk. Hoe zorg je voor echte rust in je leven? Is rust hetzelfde als even ‘adempauze’ nemen? En hoe belangrijk zijn onze prestaties in de ogen van God? Misschien is je bestaan voor Hem al genoeg…

Als nieuwe en onwetende leden weten we een stuk beter waar PerspectieF zich mee bezig houdt. Het was interessant om in ontspannen en informele sfeer na te denken over duurzaamheid, onderwijs en prestatiedruk. We kunnen dit verslag dan ook afsluiten met dezelfde zin als vorig jaar: “Aan het einde van dit mooie weekend restte ons niets anders dan op te ruimen, afscheid te nemen en met een grote glimlach huiswaarts te keren. Op naar volgend jaar!”

Reacties op 'Ledenweekend'

Archief > 2018