Ontmoeting Europees Jongerennetwerk in Brussel

internationaalmaandag 11 december 2006 15:18

Afgelopen week was in Brussel een bijeenkomst van ECPM, het christelijke netwerk waar de ChristenUnie deel van uitmaakt. Gelijktijdig vond ook een ontmoeting plaats van het jongerennetwerk ECPYN. Namens PerspectieF was bestuurslid Jonathan van Tongeren aanwezig.

Meer dan 100 christen-democratische politici en 'partijbonzen' uit 28 landen waren bijeen op het 2e jaarlijkse ECPM-congres, dat ditmaal werd gehouden in het Europees Parlement in Brussel. Thema van het congres op 6 en 7 december was Visie voor christen-democratie in Europa.
De afgevaardigden besloten uiteindelijk unaniem het document Een christelijk-sociale bijdrage aan Europa aan te nemen. Dit manifesto zal dienen als basisprogram van ECPM maar beoogt ook een richtlijn voor de revitalisering van het christelijk-sociaal gedachtegoed in Europa te zijn. Het document legt de nadruk op zaken als de taak van de overheid, het milieu en sociale gerechtigheid.

In de komende jaren zal dit document dienen als een concreet en pragmatisch richtsnoer voor christelijk-sociaal beleid en bestuur.
In de afgelopen jaren heeft de European Christian Political Movement gewerkt aan de versterking van christen-democratische politiek op alle verschillende bestuursniveaus in Europa door conferenties, publicaties en vele andere manieren van interactie. De beweging zal blijven groeien in 2007, terwijl er ook regionale activiteiten ontplooit zullen worden in West-Europa, het Oostzeegebied en de Balkan. Op het congres is hiertoe een aanzet gedaan, door het bespreken van regionale kwesties en mogelijkheden tot meer regionale samenwerking tussen de partijen.Op het congres werd ook een nieuw ECPM-lid verwelkomt, de Roemeense PNTCD.
In het kielzog van de ECPM groeit ook het European Christian Political Youth Network uit tot een meer volwassen netwerk. De jongeren namen donderdag deel aan een paralelmeeting van het ECPYN, waar onder andere werd gesproken over het ontplooien van regionale activiteiten en het stimuleren van jongerenorganisaties die nog in hun kinderschoenen staan, zoals de jongeren van de Duitse Centrumspartij en de Bulgaarse Christelijke Coalitie. Namens PerspectieF was bestuurslid internationaal Jonathan van Tongeren aanwezig.

Lees ook het verslag op de website van de ChristenUnie

Reacties op 'Ontmoeting Europees Jongerennetwerk in Brussel'

Archief > 2006