Berichten geschreven door Pieter van Daalen

1. PerspeX (1).png
    Door Pieter van Daalen op 15 mei 2023 om 16:40

Weg met de financiële prikkel achter het opvangbeleid

Het is een reëel scenario dat deze zomer een nieuwe opvangcrisis zal ontstaan. De instroom is hoger dan verwacht en het COA lijkt niet in staat om hier voldoende op te anticiperen. Het scenario dat er opnieuw asielzoekers buiten moeten slapen werd door premier Rutte niet uitgesloten, terwijl ironisch genoeg zijn partij de afgelopen tien jaar verantwoordelijk was voor dit asielsysteem. De VVD leverde de afgelopen tien jaar de verantwoordelijke staatssecretaris en bleek niet in staat om een duurzame oplossing te vinden voor het opvangbeleid, om over de kwaliteit van de opvang nog maar te zwijgen.

Lees meer over "Weg met de financiële prikkel achter het opvangbeleid"
  2. PerspeX (1).png
    Door Pieter van Daalen op 11 april 2023 om 15:38

Een gepolariseerd stikstofdossier: reden tot zorg?

Al een tijd is er een felle, gepolariseerde discussie gaande over de stikstofkwestie. Het stikstofdossier heeft veel naar boven gehaald in de samenleving. Ik had een jaar geleden, toen ik over deze kwestie schreef, niet gedacht dat dit dossier de uitslag van de Provinciale Statenverkiezingen op deze manier zou beïnvloeden. Achteraf misschien naïef, want ook toen al was er grote ophef en was er continu verdeeldheid, gevoed door Haags wanbeleid. Destijds riep ik Henk Staghouwer op om zo snel mogelijk met perspectief te komen voor de boeren, iets wat er nog steeds niet is.

Lees meer over "Een gepolariseerd stikstofdossier: reden tot zorg?"
  3. PerspeX (1).png
    Door Pieter van Daalen op 22 maart 2023 om 14:37

De stemming na een politieke aardverschuiving

Op vrijdagmiddag na de verkiezingen bel ik een aantal Provinciale Statenlijsttrekkers van de ChristenUnie. Na de aardverschuiving die heeft plaats gevonden in het politieke landschap, is vrijdag de dag dat ze het weekend ingaan en volgens Matthijs de Vries uit Friesland even ‘’tot rust kunnen komen.’’ Inmiddels is duidelijk dat de BBB in alle provincies de grootste partij is geworden: een monsterzege. Het land schudt op haar grondvesten en de coalitie heeft het zwaar te voorduren. De kiezer geeft een duidelijk signaal af. Ik peil de stemming en probeer te achterhalen hoe het kan dat de ChristenUnie stemmen verloor en hoe de fractievoorzitters de komende tijd voor zich zien.

Lees meer over "De stemming na een politieke aardverschuiving"
  4. portret+mirjam+bikker+door+nienke+van+denderen+-+82.jpg
    Door Pieter van Daalen op 24 januari 2023 om 09:00

Interview met Mirjam Bikker

Vanwege het thema leven van de nieuwe editie van de PerspeX, zocht redacteur Pieter van Daalen in november Mirjam Bikker op in de Tweede Kamer. Mirjam was toen nog ‘gewoon’ Kamerlid met in haar portefeuille onder meer medische ethiek. Inmiddels is ze fractievoorzitter en partijleider, maar het thema medische ethiek (waaronder abortus en euthanasie) blijft ze ook als fractievoorzitter volgen. In een van de fractiekamers van de ChristenUnie kon Pieter een half uur met Bikker spreken.

Lees meer over "Interview met Mirjam Bikker"