PerspectieF zorgt voor vuurwerk op ChristenUnie-congres

uniecongresmaandag 02 februari 2009 14:20

Afgelopen zaterdag 31 januari was het ChristenUnie partijcongres. Voor PerspectieF is dat een mooie gelegenheid om nieuwe dingen aan de orde te brengen. Deze keer stonden Europa, Irak en onderwijs centraal. 's Morgens kwam het Europees verkiezingsprogramma aan de orde. Daarop had PerspectieF een vijftal amendementen (aanpassingvoorstellen) ingediend. Twee van de vijf werden uiteindelijk overgenomen door het bestuur. Naast de amendementen had PerspectieF ook een motie over de aansluiting van de ChristenUnie bij de Europese Volkspartij (EVP) in het Europees Parlement waar vanuit Nederland ook het CDA in zit. Ook die motie werd overgenomen.

In de middag kwam het echte vuurwerk. PerspectieF's resolutie voor een onderzoek naar de politieke steun die Nederland aan de inval in Irak verleende stond volop in de picture. PerspectieF heeft daar eerder dit jaar al aandacht voor gevraagd. NOS, RTL en alle grote kranten hadden de oren gespitst. Wat zou er uit komen? Na een betoog van PerspectieF voorzitter IJmert Muilwijk vóór het onderzoek kwam ChristenUnie-senator Egbert Schuurman die tegen de resolutie was. De stemming eindigde op het nippertje tegen een onderzoek. Slechts 18 stemmen verschil!

Ook vroeg PerspectieF aandacht voor de uitval in het hoger onderwijs op het congres. PerspectieF bepleitte eerder al projectsubsidie voor deze zogenaamde tussenjaren. Dit voorstel werd door een ruime meerderheid van de ChristenUnie-leden met gejuich ontvangen.

De inbreng van PerspectieF heeft veel stof doen opwaaien. Zo waren we ondermeer prominent aanwezig in het NOS journaal en meerdere landelijke kranten. Hieronder een overzicht:

Bekijk hier een foto impressie.

Reacties op 'PerspectieF zorgt voor vuurwerk op ChristenUnie-congres'

Archief > 2009