PerspectieF acties overgenomen in 2e Kamer!

DSC_3351.JPGdonderdag 12 november 2009 19:46

Bij de behandeling van de begroting van het ministerie van onderwijs heeft ChristenUnie kamerlid Ed Anker twee PerspectieF acties overgenomen: subsidie voor tussenjaren (zoals de EH) en OV kaart voor MBO’ers. Eind januari hield PerspectieF een actie op de Evangelische Hogeschool om te pleiten voor die tussenjaren. In juni was er een grote actie voor de OV-kaart waarbij op verschillende scholen door PerspectieF een ov-kaart aan de studenten werd aangeboden.

Over de tussenjaren sprak Ed Anker de volgende tekst uit in de Tweede Kamer:  “De uitval van studenten in hun eerste studiejaar is een bekend gegeven. Dat kan allerlei redenen hebben: een verkeerde studiekeuze, een gebrek aan motivatie of persoonlijke omstandigheden. Bij uitval in het eerste jaar is het zaak de boel zo snel mogelijk weer op de rit te krijgen en voor een nieuwe studie de goede keuze te maken. Er zijn verschillende instellingen die daartoe een tussenjaar of een heroriëntatietraject aanbieden, die een positieve invloed lijken te hebben op het verdere verloop van de studiecarrière. PerspectieF, de jongerenorganisatie van de ChristenUnie, heeft hier een verkennend onderzoek naar gedaan. Is de minister bereid om verder onderzoek te doen naar de kosten en het effect van een tussenjaar of een heroriëntatietraject?” Inmiddels is dit onderzoek toegezegd!Ed Anker
Over het schrappen van de ov-kaart van de mbo'ers zei Ed Anker: “hier wordt mijn fractie helemaal niet blij van. Vorig jaar is bij de algemene politieke beschouwingen structureel 30 mln. vrijgespeeld om de kosten van het openbaar vervoer voor minderjarige mbo'ers verder te laten dalen. … Tot wij in de voorjaarsnota lazen dat het bedrag van 30 mln. anders zou worden besteed. De redenen waren uitvoeringsproblemen en herprioritering. Eigenlijk zegt de staatssecretaris: het is me te lastig en ik kan het geld ergens anders ook heel goed gebruiken. De staatssecretaris moet toch echt met meer argumenten komen. Ik begrijp dat het zware tijden zijn, maar het is mij echt te gortig om dan maar een Kamermotie aan de kant te schuiven. Dit onderwerp mag niet van de agenda verdwijnen…Ik vraag de staatssecretaris om deze wens van de Kamer ook in te brengen in de heroverwegingen. “
Via de Tweede Kamer probeert PerspectieF de belangen van jongeren te verdedigen. De inbreng van Ed Anker, mede op initiatief van PerspectieF, is een stap in de goede richting. Wil je ook meedenken over toekomst van het onderwijs? Neem dan contact op met Rienette Sytsma via onderwijs@perspectief.nu

Reacties op 'PerspectieF acties overgenomen in 2e Kamer!'