PerspectieF lanceert manifest Passend Onderwijs.

Manifest Passend Onderwijsdonderdag 19 november 2009 07:23

Afgelopen dinsdag heeft de werkgroep Onderwijs van PerspectieF het manifest over passend onderwijs gelanceerd. Dat deden zij bij het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) te Utrecht.

Centraal in het werkbezoek stond het woord “samen”. Bij binnenkomst genoten werkgroepleden Esther Stolk en Marijke Spoelstra we van de koffie, thee en het lekkers. Maar ook “samen” als het gaat om het feit dat we er met elkaar ervoor knokken om leerlingen Passend Onderwijs te geven. Passend Onderwijs: welke zorg past bij een individuele leerling? Een medewerker van het NJI formuleert het als volgt: ‘De sleutel voor de toegang tot de wet Passend Onderwijs zou tot stand kunnen worden gebracht door de samenwerking.’ Passend Onderwijs: samen geven we “Jan” (een verzonnen naam) de zorg die hij nodig heeft.

Één leerkracht kan Jan, een mishandeld kind van gescheiden ouders met ADHD niet voldoende begeleiden. En daarom pleiten de medewerkers van het NJI en velen met hen om samen Jan te begeleiden. Concreet begeleiden door een Zorg Advies team. Dit is een team waarin professionals sámen hun krachten bundelen om dit kind verder te helpen als bijdrage aan het Passend Onderwijs. Een maatschappelijk werker om dit kind psychosociaal te begeleiden. Een orthopedagoog om te adviseren over ADHD. Een hulpverlener van bureau jeugdzorg om te onderzoeken of de ouders mogelijk hun kind hebben mishandeld. Een bovenschools manager om te onderzoeken of Jan op een andere school geplaatst kan worden en de IB – er om de resultaten uit dit gesprek terug te koppelen naar de leerkracht, onderwijsassistent en ouders. Andere professionals kunnen uitgenodigd worden. Samen maakt het team  afspraken over de begeleiding van Jan en registreren deze in het leerlingvolgsysteem, wat voor deze partijen toegankelijk is. De leden van het Zorg Advies Team zetten hun schouders onder Jan. Het Nederlands Jeugd Instituut coacht deze Zorg Advies Teams op procesmatig en bestuurlijk niveau en evalueert samen met hen de werking ervan.

We zijn onder de indruk van het verhaal. Ook  bezorgd, dat er überhaupt zoveel professionals nodig zijn om een leerling te begeleiden. Bovendien zijn we dankbaar. Dankbaar dat we dat we dit werkbezoek konden uitvoeren. Dat we als leden van de werkgroep in dit project konden onderzoeken of leerkrachten klaar zijn voor de Wet Passend Onderwijs. Uit ons manifest blijkt van niet. Dit manifest werd aan het einde van dit werkbezoek overhandigd.

Samen zijn we verantwoordelijk voor de toekomst van ons land! Eigenlijk zijn we allemaal lid van een groot Zorg en Advies Team.

Wil jij ook meedenken in de werkgroep Onderwijs, Jeugd & Gezin. Stuur dan een mailtje naar Rienette Sytsma, via onderwijs@perspectief.nu

Manifest Passend Onderwijs19,9 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'PerspectieF lanceert manifest Passend Onderwijs.'