Zonnige regiotour in Gelderland

vrijdag 29 mei 2009 10:21

De campagnebus van de ChristenUnie/SGP was vandaag in een groot gedeelte van de provincie Gelderland te vinden. In Hattem, Wapenveld, Nunspeet en Ermelo hebben we werkbezoeken gebracht en in Ede waren we te vinden in het winkelcentrum met flyers en een campagneavond.

We kwamen deze dag meerdere malen in aanraking met onderwerpen waarop Brussel richtlijnen heeft gemaakt (bijvoorbeeld op het gebied van natuur), maar waar in Den Haag de regels nog wat zijn aangescherpt waardoor in de praktijk knelpunten ontstaan bij de uitvoering.
Dit zie je veel vaker in Europa. Er wordt al snel naar 'Brussel' gewezen als iets niet goed gaat met de uitvoering van Europese regelgeving, maar het komt heel vaak voor dat 'Den Haag' hier een rol heeft gespeeld, daar doet men er wel eens 'een schepje bovenop'.

In Wapenveld hebben we gekeken bij het Gemaal Veluwe. Daar werden we ingelicht over de plannen die er zijn om het water wat de IJssel niet aan kan, te verwerken in een hoogwatergeul tussen Veessen en Wapenveld. Er komen twee hoge dijken in het landschap, met daartussen een geul. Dit is een van de maatregelen in het kader van meer 'Ruimte voor de Rivier'.

Bij de Inclusief Groep, de sociale werkvoorziening in Nunspeet, hebben we gesproken over de Europese aanbestedingsregels. Deze hebben nu een drempel van 206.000 euro, en dat is wel heel laag. Daar kom je al snel aan, en dat betekent dat je Europees moet aanbesteden. Met een grote papierwinkel die je daarvoor moet invullen. Dat moet anders, vinden wij. En daar gaan we mee aan de slag.

De afsluiting van de campagnetour vond plaats in de Christelijke Hogeschool Ede, waar we een goede afronding van de campagne mochten beleven. Aan de hand van stellingen gingen de kandidaten in op onderwerpen als onderwijs, energie, het mensenrechten en een Europees leger. De Tweede Kamerleden Arie Slob (ChristenUnie) en Kees van der Staaij (SGP) riepen de aanwezigen op om op 4 juni te gaan stemmen, en die boodschap door te geven aan bekenden. In het Europees Parlement zijn immers geen lege zetels te verdelen. Laat de zetels die er zijn zoveel mogelijk ter beschikking komen voor de ChristenUnie/SGP parlementariërs.

Stieneke van der Graaf
Nr. 7 op de kandidatenlijst van de ChristenUnie/SGP