Bekendheid

dinsdag 29 mei 2001 00:00

In: Lange Poten 4, wekelijkse politieke rubriek, Nederlands Dagblad

Over bekendheid gesproken: De onlangs afgetreden mede-voorzitter van de ChristenUnie-jongeren, Hans Valkenburg, maakt zich ernstig zorgen over de electorale kansen van de moederpartij. In het elektronisch magazine (www.ebate.nl) van PerspectieF sombert hij over de laatstgehouden opiniepeiling. De vonk voor de ChristenUnie lijkt nog niet bij het brede publiek over te slaan, constateert Valkenburg. Hij schetst in zijn column een doemscenario waarbij er slechts vier kamerleden voor de ChristenUnie volgend jaar in de Tweede Kamer mogen aanschuiven. Dat zijn dan volgens de auteur: Veling, Van Dijke, Van Middelkoop en de met voorkeurstemmen gekozen Tineke Huizinga-Heringa. Tineke wie?

Daar zit Valkenburgs bezorgdheid. ´De´ vrouw op de lijst is met veel poeha gepresenteerd, maar wie is ze en waar staat ze voor? Valkenburg is van mening dat de columns van haar hand en haar radio- en tv-optredens tot dusver éen nogal hoog ´koffietijd-gehalte´ hebben. De columnist van ´Ebate´ vraagt zich af, of de lokale politica wel bestand is om in de Haagse slangenkuil te overleven. Het antwoord op de door hem opgeworpen vragen kan Valkenburg zelf niet verzinnen. Hij roept het pas geinstalleerde campagneteam van de moederpartij op als de wiedeweerga Tineke Huizinga in te zetten om zo van haar een beetje een bekende Nederlander te maken.

Piet H. de Jong

Zie ook: