Voorzitter PerspectieF in Het Jongeren Lagerhuis

zaterdag 10 maart 2001 00:00

Vandaag mocht onze voorzitter, Annette van Kalkeren, een stelling introduceren in Het Jongeren Lagerhuis van de VARA. In de week ervoor had kardinaal Simonis uitgesproken dat hij vindt dat het kabinet meer naar de kerken moet luisteren.

Annette: "Ik was uitgenodigd naar aanleiding van het interview van Kardinaal Simonis dat op 6 maart in de Volkskrant is gepubliceerd. Volgens de kardinaal laat de politiek zich veel te weinig gelegen liggen aan de boodschap van de kerk en wordt de rol van de kerk steeds meer uitgebannen. De vraag was of ik een pittige stelling wilde poneren voor de jongeren. Dat heb ik gedaan."

De VARA wilde graag een discussie over de rol van het geloof in de samenleving. Annette verdedigde in het Lagerhuis de stelling dat het goed zou zijn als op alle scholen, dus ook openbare, verplicht godsdienstonderwijs gegeven zou worden. Godsdienst maakt een belangrijk deel uit van onze cultuur en het is goed als iedereen in Nederland daar tenminste kennis van heeft genomen.

De stelling was vooral bedoeld om debat uit te lokken en dat kwam er. Na de uitzending praatte de PerspectieF afvaardiging nog lang door met enkele Lagerhuis deelnemers over het christelijke geloof (we konden haast niet weg komen...) wat natuurlijk een leuke bijkomstigheid was.

Woon een uitzending bij
Het Jongeren Lagerhuis is elke maandagmiddag te zien om 16.30 uur op Nederland 2. Er wordt hierbij gediscussieerd door een panel van 16 jongeren tussen de 15 en 18 jaar. De opnames zijn op zaterdagmiddag in de Rode Hoed in Amsterdam en deze kun je gratis bijwonen. Je moet je dan wel van te voren opgeven via VARA-publiekservice: 0900-0123 (22ct p/min). Tijdens de uitzending kun je meechatten. De chat is tegelijkertijd onder aan het beeld te volgen via teletekstpagina 890. Zo kun je gelijk reageren op de bijdragen.

Competitie en meedoen
Verder kun je met je school meedoen aan de scholen competitie ´Op weg naar het Lagerhuis´ en is er op de site van het programma een jongerendebatcompetitie (´Het schaduwpanel´) waarop je elke week een bijdrage kan plaatsen in een poging om de internetwedstrijd te winnen. De VARA is tenslotte elk jaar weer op zoek naar nieuwe deelnemers voor zowel het jongeren Lagerhuis als de volwassen editie. Hiervoor zijn er jaarlijks selectierondes.

Link:

Reacties op 'Voorzitter PerspectieF in Het Jongeren Lagerhuis'