CU-jongeren filmen kinderarbeid in Bangladesh

Foto broek Benetton Rana Plazadinsdag 07 oktober 2014 15:03

Bij een undercover bezoek aan een Bengaalse kledingfabriek in augustus 2014 hebben jongeren van PerspectieF, ChristenUnie-jongeren gefilmd hoe arbeiders en kinderen, zonder vereiste bescherming, werken aan kleding die doorgaans bij Westerse bedrijven in de schappen hangt. De geschrokken jongeren ontdekten dat de situatie nog niet is veranderd sinds het instorten van Rana Plaza en roepen kledingmerken op tot transparantie over de precieze herkomst van kleding.

De leden van PerspectieF deden zich voor als Europese kledingkopers en hadden zich tot doel gesteld een deal te sluiten met de fabriekseigenaar. Erik-Jan Hakvoort, voorzitter van PerspectieF: “Na wat onderhandelen kon de eigenaar zijn honderd medewerkers uiteindelijk per dag 2000 broeken laten maken voor omgerekend 2,80 euro per stuk. Daarvoor zouden arbeiders maar liefst veertien uur per dag voor mij moeten werken.”

De jongeren gingen in de fabriek op zoek naar kleding van Mexx, maar stuitten op een heel ander merk. Op beeld is vastgelegd hoe arbeiders werken aan kinderbroeken met H&M-labels. Moeders, jongeren en kinderen, zonder beschermende kleding. Hakvoort: “Het is bizar dat ik nu naast de kinderen heb gestaan die mijn kleren maken, terwijl hun ouders genoeg zouden moeten verdienen om hen naar school te laten gaan. Bedrijven zouden hierover transparant moeten zijn tegen mij als consument.” H&M verklaart dat de gefilmde labels nep zijn en dat de kleding is nagemaakt en bedoeld voor de lokale markt.

Speurwerk in het puin van Rana Plaza, de kledingfabriek die vorig jaar instortte, leverde een vrijwel complete broek op van het merk United Colors of Benetton. Dit bedrijf ontkende in eerste instantie in Rana Plaza te produceren en weigert tot op de dag van vandaag de slachtoffers van die ramp te compenseren. Hakvoort: “Het bedrag dat nodig is om slachtoffers te helpen, is voor bedrijven als Benetton een schijntje dat ze zo uit hun achterzak kunnen trekken.” Volgens de CU-jongeren is transparantie het sleutelwoord tot verbetering: “Consumenten willen graag zo snel mogelijk van kledingmerken weten waar en door wie al hun kleren worden gemaakt.”

In het NCRV-programma Altijd Wat op dinsdag 7 oktober 2014 om 20:27 uur zal de voorzitter van PerspectieF de filmbeelden uit de fabriek en de Benetton-broek tonen. Zie http://altijdwat.ncrv.nl/seizoenen/2014/afleveringen/07-10-2014/fragmenten/reportage-bangladesh-sluit-26-kledingfabrieken-na-ramp-rana-plaza/

De broek van Benetton en overige labels zijn tot 7 november onderdeel van een tentoonstelling in Impulse, Wageningen in samenwerking met Schone Kleren Campagne. Zie http://www.wageningenur.nl/nl/activiteit/Clean-Clothes-Campaign-Who-runs-the-World-Girls-.htm

Archief > 2014

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari