Actie tegen Benetton

Payup Benetton kleine afbeeldingdonderdag 11 december 2014 12:50

PerspectieF steunt de oproep van Schone Kleren Campagne aan Benetton om eindelijk gehoor te geven aan de vraag om compensatie. Gisteren, op de dag van de mensenrechten, lanceerde Schone Kleren Campagne een nieuwe internationale campagne om Benetton te dwingen schadevergoedingen te betalen aan de duizenden overlevenden en nabestaanden van de Bengaalse rampfabriek Rana Plaza.

De Italiaanse modegigant is het enige internationale merk dat blijft weigeren een cent bij te dragen aan het fonds dat is opgericht om de slachtoffers en familieleden schadeloos te stellen. Ruim anderhalf jaar na de ramp zit er ruim 17 miljoen euro in het speciale Rana Plaza fonds, maar is er nog een aanzienlijk tekort dat nodig is om alle toegewezen compensatieclaims echt uit te kunnen keren. Nu het proces van indienen van de claims bijna is afgesloten, is het vanwege het ontbrekende bedrag niet mogelijk om iedereen voor het einde van het jaar te compenseren. Het is nu aan Benetton om haar verantwoordelijkheid te nemen en dit gat onmiddellijk te vullen.

“In het rampjaar 2013 was de winst van de holding van de Benettonfamilie 139 miljoen euro, de geëiste 5 miljoen euro is dus echt niet te veel gevraagd”, zegt Christa de Bruin van de Schone Kleren Campagne. “Benetton is een schandelijke achterloper op dit gebied, ondanks hun maatschappelijk verantwoorde imago. Bedrijven zoals Primark, C&A, H&M en Mango hebben wel een bijdrage gedaan, maar desondanks weigert Benetton zich bij deze merken aan te sluiten en een bijdrage te leveren aan dit onafhankelijke fonds.”

De Schone Kleren Campagne heeft Benettonwinkels en verkooppunten in heel Europa - waaronder De Bijenkorf en V&D - aangeschreven en opgeroepen de campagne te steunen door het Italiaanse hoofdkantoor om opheldering te vragen. Klanten van Benetton kunnen op de actiesite payup.cleanclothes.org meedoen met petities en online acties om het wereldberoemde modemerk over de streep te trekken. Daarnaast vinden voor de deur van verschillende Benettonwinkels in Frankrijk, Spanje, Italië, Zwitserland en de Verenigde Staten acties plaats.

PerspectieF riep Benetton eerder ook al op om compensatie over te maken in het programma Altijd Tijdens een reis van PerspectieF naar Bangladesh, vonden jongeren kleding van Benetton in de puinhopen van Rana Plaza en toonden die op de Nederlandse TV: http://www.perspectief.nu/k/nl/n23660/news/view/665278/349347/altijd-wat-toont-filmbeelden-perspectief-uit-bangladesh.html 

Voor de nieuwe oproep richting Benetton werd door SKC Nederland een filmpje gemaakt:

Archief > 2014

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari