EUactie_CU_SGPJzaterdag 31 januari 2015 07:00

Afgelopen week werd bekend dat ruim 80 mannen een meisje van 16 in een hotelkamer seksueel hebben misbruikt. Twijfels over haar leeftijd werden niet officieel gemeld. PerspectieF, ChristenUnie-jongeren vindt dat onbegrijpelijk. Ze onderstreept de oproep van de Nationaal Rapporteur Mensenhandel, dat de overheid zich meer moet inzetten voor (minderjarige) slachtoffers van mensenhandel in Nederland.

Klanten zouden meer moeten worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid om misbruik te melden. De jongeren verzamelen zich daarom zaterdag 31 januari in Amsterdam om klanten en bezoekers aan de Wallen op te roepen om verdachte situaties achter de ramen en in de bordelen van de hoofdstad te melden.

PerspectieF-voorzitter Erik-Jan Hakvoort: “Ik zat met mijn oren te klapperen toen ik hoorde dat mogelijk meer dan 80 mannen één meisje van 16 konden misbruiken onder leiding van een 21-jarige jongen. Zijn er zoveel mannen met het verantwoordelijkheidsbesef van een pinda? Daar kan ik als jongere echt niet bij. Prostituanten hebben de belangrijke verantwoordelijkheid tekenen van misbruik en mensenhandel te melden, maar ik heb het onaangename gevoel dat dat nog veel te weinig wordt gedaan.”

Om klanten en bezoekers op te roepen beter te letten op signalen van misbruik en mensenhandel, beginnen de ChristenUnie-jongeren een meldpunt op de Wallen in Amsterdam. Voorbijgangers worden in verschillende talen gevraagd te letten op minderjarigheid, blauwe plekken en tekenen van onwil bij prostituees. Die kunnen ze bij het meldpunt indienen. Universele rechten worden aan de lopende band geschonden door deze vorm van moderne slavernij. De jongeren roepen er toe op deze schendingen te melden.

Vice-voorzitter Henriëtte Rikkoert: “De veiligheid van (minderjarige) vrouwen moet altijd gewaarborgd worden. Het schokkende verhaal van afgelopen week is zeer waarschijnlijk een van de vele gevallen en om hier een einde aan te maken is het ontzettend belangrijk dat de misstanden worden gemeld.

Serieuze meldingen worden direct doorgegeven aan de relevante instanties.

Ook een rol spelen bij PerspectieF? Kijk bij de vacatures of meld je aan als actief lid. Nog geen lid? Steun ons en word lid!

Reacties op 'CU–jongeren starten Meldpunt Mensenhandel na onbegrijpelijk misbruik 16-jarig meisje'

Archief > 2015