PerspectieF bezoekt kazerne Rotterdam

Ppf Rot. werkbezoekdinsdag 28 april 2015 19:47

Op initiatief van het CDJA vond woensdag 15 april een werkbezoek bij de Van Ghentkazerne plaats voor alle pjo’s in Rotterdam. Ook de lokale PerspectieF-afdeling was aanwezig. We werden hartelijk ontvangen door commandant Briggen. De verwachtingen zijn hoog, want Briggen verwijst ons alvast naar de aanmeldingsformulieren voor het Korps Mariniers. Iets waar we volgens hem aan het einde van de dag allemaal naar zullen vragen.

Zo’n vaart loopt het voorlopig nog niet. Commandant Briggen begint zijn presentatie met een algemeen verhaal over defensie. De laatste jaren wordt er nogal wat bezuinigd op deze post. In de begroting van 2013 gaat slechts 1,3% van het BBP naar defensie. Dit staat gelijk aan de kosten voor vijf weken zorg en bovendien is dat niet de 2% die is afgesproken met de NAVO-bondgenoten.

De bezuinigen zijn ook de aanleiding van dit werkbezoek. In 2013 was er discussie over de sluiting van de kazerne. Dit is niet doorgegaan en het besluit wat daarna genomen is is uitzonderlijk positief voor de kazerne. Zo staan de afspraken over het delen van faciliteiten om kosten te beperken voor 25 jaar vast en mogen ze zelfs gaan uitbreiden. Om investeringen in defensie op langere termijn te vergroten, wil het Korps Mariniers meer zichtbaar zijn in de stad Rotterdam. Ze zullen meer oefeningen in de stad doen en de eindoefening met de bijbehorende ceremonie vindt vanaf nu plaats in het centrum om te laten zien dat de Van Ghentkazerne verbonden is met deze havenstad, die toch een belangrijke toegangspoort tot Europa is.

Op gebied van efficiëntie kan er in de internationale samenwerking nog veel verbeterd worden.  Zo heeft niet elk (klein) land een eigen schip van een bepaald soort nodig, maar kunnen landen samen investeren in de bouw van een grotere en sterkere variant. Daarin schuilt ook een gevaar: je bondgenoten van nu kunnen immers de vijanden van de toekomst zijn. Het voelt even alsof ik door enorm wantrouwende mensen omgeven ben, maar eigenlijk is het gewoon de realiteit.

Na de presentatie krijgen we een rondleiding. De kamers waarin de mariniers in opleiding verblijven zijn misschien wat klein, maar we zijn het er wel over eens dat het prima studentenkamers zijn. Ook zien we de trainingsbanen. Er was een expliciet verzoek voor casual kleding en nu weten we waarom. Ook wij worden uitgedaagd en krijgen een kleine training. Bezweet en vermoeid keren we terug voor wat hapjes en drankjes. Na een foto met de commandant is het weer genoeg geweest. Geen aanmeldformulier voor ons, met als hoofdreden dat vrouwen zich niet mógen aanmelden voor het Korps Mariniers.

Wil jij ook lokaal meedoen met PerspectieF? Kijk op de afdelingspagina van PerspectieF Rotterdam!

Reacties op 'PerspectieF bezoekt kazerne Rotterdam'

Archief > 2015