vrijdag 11 april 2003 00:00

De Nationale Jeugdraad organiseert dit jaar voor de tweede keer de wedstrijd Foot Fight. Tijdens deze wedstrijd staat de Mondiale Voetafdruk centraal, een model dat berekent hoeveel ruimte iemand op aarde nodig heeft voor zijn of haar consumptiepatroon. Politici, bestuursleden van landelijke jongerenorganisaties en individuele jongeren proberen ieder in 28 dagen hun voetafdruk te verkleinen.

De Mondiale Voetafdruk is een model, waarmee iedereen kan uitrekenen hoeveel ruimte in hectares men nodigt heeft om hun consumptiepatroon te voorzien. Alles wat je eet, koopt of gebruikt kost ruimte, en dat meten we met de voetafdruk. De Nederlandse voetafdruk is gemiddeld ongeveer 3 keer hoger dan wat er eigenlijk beschikbaar is op aarde. We putten de aarde dus uit. Onze voetafdruk moet dus omlaag en dit willen de deelnemers laten zien.

De Nationale Jeugdraad vraagt zich af hoe bewust en duurzaam PerspectieF-ers Marcel, Karla en Klaas-Pieter nou eigenlijk zijn. Houden zij het bij mooie praatjes of denken zij wel degelijk na over een duurzame toekomst? Zijn zij wel het goede voorbeeld voor hun organisatie? Redenen genoeg om jullie bestuursleden uit te dagen om de strijd aan te gaan: wie kan zijn voetafdruk in een maand tijd het meest verkleinen?

De deelnemers van vorig jaar hebben enorm bespaard. Gemiddeld lagen de besparingen zo rond de 10 á 15%, maar sommigen hebben zelfs zo’n 30% bespaard! Wat hebben de deelnemers nou gedaan om hun voetafdruk te verkleinen? Elke deelnemer maakt zijn of haar eigen keuzes. De één laat de auto een keer staan, de ander gaat op de fiets naar school in plaats van met de bus. De volgende doet de verwarming ’s avonds een half uurtje eerder uit (het blijft dan toch nog lang warm in de kamer, let maar ’s op!). Weer een ander zorgt ervoor dat er een nee-nee-sticker op de brievenbus komt. Zo komen er kilo’s minder papier per week in de brievenbus!

De uitdaging voor de deelnemers is om nog meer te besparen dan vorig jaar.

Wil jij ook weten hoe je je voetafdruk kunt verkleinen, zonder er al te veel voor te moeten opofferen? Kijk op www.voetafdruk.nl en je vindt er allerlei tips. Op de site kun je trouwens ook je eigen voetafdruk uitrekenen.

Op zaterdag 21 juni 2003 wordt het project feestelijk afgesloten tijdens de grote slotbijeenkomst van Foot Fight. Hier hoor je later meer over

Reacties op 'PerspectieF-ers Marcel Benard, Klaas-Pieter en Karla Derks strijden mee om kleinste voetafdruk'

Archief > 2003