Chello - te stom om door te gaan (Mark Smidt & Frank Visser)

04-03-2003 00:00 04-03-2003 00:00


Onderstaand artikel is ook verschenen in Ebate jg. 4, nr. 6, 7-3-2003

Internetprovider Chello laat in haar reclamecampagne een vader zien die geen tijd heeft om zijn zoontje bij het voetbalveld aan te moedigen. Hij zet een kartonnen bord naast het veld met zijn foto en een cassetterecorder met zijn stem zodat hij thuis weer kan gaan genieten van zijn supersnelle internetverbinding, terwijl zijn zoontje verder speelt. Een ander Chellospotje laat een vader zien die zijn baby voert terwijl hij aan het internetten is. Hij kijkt niet op of om van zijn computerscherm en het gevolg is dat al het eten op het hoofd van het kind komt in plaats van in de mond. Dit doet je haast denken aan Oost-Europese kindertehuizen waar kleine kinderen vaak ook nauwelijks aandacht krijgen.

Wij vinden dat dergelijke spotjes in een tijd waarin wordt gediscussieerd over waarden en normen niet door de beugel kunnen. De vader in de spotjes geeft compleet het verkeerde voorbeeld aan zijn kinderen. De prioriteiten van ouders zouden opnieuw gesteld moeten worden. Wij vinden dat juist het gezin de hoogste prioriteit moet hebben. Zij zijn belangrijker dan internet. Staatssecretaris Phoa van Emancipatie en Familiezaken is net een campagne begonnen met als thema: 'Mannen worden er beter van. En vrouwen ook!'. Zo’n campagne heeft weinig zin als reclamemakers spotjes maken zoals die van Chello.

Chello schetst met haar spotjes wel een probleem dat volgens ons zwaar wordt onderschat en dat verre van humoristisch is. De individualisering in Nederland is zover doorgeschoten dat ook binnen gezinnen mensen vaak langs elkaar heen leven. Ieder kan zich zelf bezig houden met computer en (eigen) TV met als gevolg dat we niet meer weten hoe het is met andere gezinsleden is of wat zij doen. Onze mening is dat in het kader van het waarden- en normendebat de individualisering binnen gezinnen zeker niet vergeten mag worden.

Grote voorbeeld
Door de individualisering nemen velen alleen verantwoordelijkheid voor hun eigen daden en lopen daarbij voorbij aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheden. Dit laatste moet als eerste geleerd worden in het gezin. Ook daar dragen mensen verantwoordelijkheid voor elkaar. De ouders zijn het grote voorbeeld voor hun kinderen. Zij moeten voldoende tijd nemen voor kinderen, die daarbij alle aandacht verdienen van de ouder.

Chello geeft met haar spotje het verkeerde signaal. Chello’s slogan is “Te leuk om te stoppen”. Wij vervangen deze slogan graag voor wat betreft haar spotjes liever door “Te stom om door te gaan”.

Mark Smidt is Jongeren Vormingswerker van PerspectieF, ChristenUnie-jongeren, Frank Visser is redacteur van Ebate, Christelijk Politiek E-zine

« Terug

Reacties op 'Chello - te stom om door te gaan (Mark Smidt & Frank Visser)'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2003

december

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

januari